Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Is Renault aan het overdrijven? Naast het orgastische RS-gamma (al dan niet in uitgeklede Cup-vorm) komt er binnenkort immers een opgesmukte Gordini-reeks, terwijl de Fransen hun tuningarm ook nog eens belast hebben met de creatie van een GT-segment vlak onder de top. Laten we de Laguna met vierwielsturing buiten beschouwing, dan is de Clio GT de eerste om die nieuwe submarkt aan te boren. Maar wacht eens even: is er al geen Twingo met een 1.6 16V en een prijskaartje rond de 17.000 euro?

_mg_1252

En of die er is. In die mate zelfs dat de concurrentie twee jaar na datum nog altijd geen antwoord heeft op de Twingo RS Cup. FIAT blijft inzetten op de Panda 100, Suzuki op de competente Swift Sport en MINI op de dure Cooper – maar geen van hen komt in de buurt van de rauwe rijsensaties die de Twingo biedt. Toegegeven: gaat het om all-round gebruik, dan valt er voor elkeen een lans te breken – zeker als je de rolgeluiden van dit winkelkarretje op zeventienduimers in rekening brengt. En daar eindigt de lijst met minpunten zelfs niet. De stoelen zitten te hoog, het stuur staat te ver weg, de vijfbak kraakt als een reumalijder (en mist daarbij een zesde verzet), terwijl de korte wielbasis meer gepogo genereert dan Nirvana op een scoutsfuif. Of om het met de woorden van een toevallige co-piloot te zeggen: “Rij hiermee naar Oostenrijk, en je kan ter plaatse een kist bestellen.”

mw8t0105

Exact een jaar geleden kwam ik trouwens tot dezelfde conclusie: de Twingo RS Cup is zo briljant dat hij kantje-boordje wordt voor dagelijks gebruik. Temeer daar al die mankementjes vooral opvallen wanneer je rustig rijdt en op een flauw motorgezoem getrakteerd wordt. De oplossing? Drive it like you stole it – altijd en overal. Want voluit bieden de stoelen meer dan genoeg steun, vertoont het stuur een prachtige balans tussen precisie en feedback, schakelt de bak sneller dan Usain Bolt en lijkt de korte wielbasis wel rond je heupen te pivoteren. Het schakelbare ESP hoeft trouwens niet uit om een armvol overstuur te genereren. Maar dan ben je lang niet meer legaal bezig, want de zeventienduimers generen meer grip dan schuurpapier op een houten plank. Onderstuur? Niet op het menu, net als een verbruik lager dan 10 l/100km. Toch als je de zestienhonderd – zoals het hoort – rond de 6.000 toeren houdt, waar hij klinkt als een rasechte VTEC. Verslavend, zeker met dat groene schakellampje en de ratelende begrenzer.

_mg_1131

Tijd voor een tussentijdse conclusie. De Twingo RS is briljant, de concurrentie sprakeloos en Renault overijverig. Resultaat? Ze verzinnen zelf een alternatief in de vorm van de Clio GT. Die heeft vijf pk en evenveel Nm minder (128 versus 133 en 155 tegen 160), maar levert die nog altijd bij respectievelijk 6.750 en 4.250 toeren op de witte tellerplaat. Bedenk daarbij dat de GT 200 kilo extra meezeult, en de eerste indruk is er een van minder urgentie. De cijfers beamen dat trouwens: naar de honderd ligt de Clio een halve seconde achter op de Twingo, die de klassieke sprint in 8,7 seconden klaart. Onder de 3.500 toeren is er dan ook weinig loos, maar trakteer de GT op eenzelfde huurautobehandeling en ook die begint te vliegen – op voorwaarde dat je met de superieure zesbak aan de slag gaat, want twee versnellingen terugschakelen is vaak nodig om alle paarden te verzamelen. Enige nadeel: de boordcomputer staat na een week testen op 10,4 l/100km…

_mg_1572

Rijdynamisch zit de GT ook snor. De architectuur van de Clio leent zich zo veel beter tot een sportieve rijhouding, die de kwaliteit van de gebruikte stoelen (een perfect compromis tussen steun en comfort) nog onderstreept. De remmen zijn krachtig, de balans (zonder ESP) speels en de demping, dankzij beschaafde zestienduimers, aangenamer dan die van een echte RS. Alleen de afstelling van de elektronische servo is minder organisch, met een verzwaring van het stuurgevoel wanneer de bandwang meegeeft. Parallellen met de klasseleider – de Ford Fiesta 1.6 Sport – zijn dan ook aan de orde, ook al kan de styling van de GT (zowel binnen als buiten) niet aan die van de Blauwe Ovaal tippen. Maar een junior-RS mag je hem zeker noemen.

mw8t0179

En daarmee zijn we terug bij de openingsvraag: is Renault aan het overdrijven? Absoluut, en daar willen we ze persoonlijk voor bedanken. Met de RS en GT-modellen heeft de Franse constructeur immers in elk (tussen)segment een knaller van een hatch, waartussen het moeilijk kiezen is. Mocht er hier dus 17.000 euro in de bus vallen, dan zouden die meteen naar een Twingo RS Cup gaan. Maar heb je de gezegende leeftijd van de dertig nog niet bereikt en is een RS verzekeren bijgevolg even duur als het onmogelijk is, dan biedt Renault vandaag een waardig alternatief in de vorm van de Clio GT. Alleen wat zakgeld opzij leggen voor de brandstofrekening.

mw8t0162

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

RENAULT CLIO GT 1.6 16V

Plus Min
+ Junior RS – Senior verbruik

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn
Aandrijving voorwielen
Vermogen 128 pk
Koppel 155 Nm
Gewicht 1.215 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,3 s
Topsnelheid 197 km/h
Gem. testverbruik 10,4 l/100 km
Prijs 17.350 euro
Fiscale PK 9

Verdict

8 op 10

mw8t01091

RENAULT TWINGO RS CUP

Plus Min
+ Beste DRIVRs mini op de markt – Te compromisloos voor sommigen

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn
Aandrijving voorwielen
Vermogen 133 pk
Koppel 160 Nm
Gewicht 1045 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,7 s
Topsnelheid 201 km/h
Gem. testverbruik 9,9 l/100 km
Prijs 16.250 euro
Fiscale PK 9

Verdict

9 op 10