Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wanneer je dit leest, staat er in België weer dik 200 kilometer file. Dinsdag 9 februari is namelijk de tweede dag dat het smogalarm met bijhorende snelheidsbeperking tot 90km/h van kracht is, en dat blijkt zich – ondanks normale weersomstandigheden – opnieuw in vertraging te vertalen. Toeval of niet? En is die vraag überhaupt relevant?

carlosvanhovesmoginbrussel

Automobilistenvereniging Touring en het nationale verkeerscentrum zijn het natuurlijk oneens. Volgens de ene heeft de snelheidsbeperking zeker een negatieve invloed op het fileleed, volgens de andere zijn het vooral de werken op de E313 die de fileteller omhoog jagen. Waar geen van beide het echter over heeft, is de rol van de dieselwagen in deze discussie. Die is – als we koning auto dan toch als boosdoener moeten beschouwen – namelijk voor het gros van de vervuiling met fijn stof verantwoordelijk, en toch blijven Belgen massaal overschakelen op de zelfontbrander. Vooral dankzij overheidssteun en een manke milieupolitiek.

De overheid staart zich immers nog altijd blind op CO2-cijfers. Die hebben weliswaar een hand in de opwarming van het klimaat, maar vermommen het feit dat de wagens die vandaag 15% korting genieten bijna allemaal kleine diesels zijn, die zelfs meer fijn stof produceren dan zware benzines. Dat stof is op zijn beurt verantwoordelijk voor gezondheidsproblemen en motiveert de overheid om met onzinnige maatregelen als de 90km/h-regel te komen. Of ze er in Brussel al eens aan gedacht hebben dat veel moderne wagens bij 120km/h in zesde minder fijn stof produceren dan aan 70/90 in vierde?

Maar we wijken van de pointe af: België stimuleert diesels onterecht. Daarvoor zorgt bovenvermelde ecokorting én het feit dat diesel hier nog altijd artificieel goedkoop gehouden wordt. Het gevolg is dat chauffeurs massaal van benzine- naar dieselwagens omschakelen en nog meer fijn stof gaan produceren. Straffer nog: de meeste overspeligen rijden veelal te weinig kilometers om hun diesel met partikelfilter optimaal te laten presteren (zo’n 50 km enkel) waardoor ze vroegtijdig naar de garage moeten voor een reinigingsbeurt of meer. Laat staan dat ze de beloofde verbruikscijfers halen op korte afstanden.

België moet dus dringend zijn brandstofprijzen en op CO2 gefixeerde milieupolitiek aanpassen. Kopers sensibiliseren beter dan ze de verkeerde kant op te sturen. Maar dat is natuurlijk ondenkbaar zolang de overheid (in combinatie met de constructeur zelf) monsterkortingen aanbiedt op modellen die vaak niet overeenstemmen met de koopeisen. Niet dat je zoiets van de verkoper zal horen, want die ziet enkel meer commissie op de laatste ecofantasie van de chef. En wij het fijn stof boven drukgevolkte gebieden.

[Foto: Carlos Van Hove via ArgusMilieu.be]

Share Button