Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

…en wijst er meteen op dat ‘winterbanden’ een kortzichtige benaming is – ‘koudweerbanden’ dekt de lading zoveel beter. Want zodra de temperatuur onder de zeven graden duikt (oftewel de periode tussen november en maart), presteren die koudweerbanden heel wat beter dan hun sportieve zomerequivalent. Maar hoeveel beter exact?

evobecijfertwinterbanden

Om dat te becijferen trok Evo met twee Jaguars naar de Bedford Autodrome. Die lag er – naar analogie met de Belgische omlopen – representatief bij: natte tarmac, vuile pap en verse sneeuw. De ene XFR was uitgerust met standaard Dunlop SP Sport Maxx’en, de andere met Pirelli SottoZero winterbanden. Beide kregen ze drie tests voorgeschoteld: een klassieke sprint naar 60mph (96km/h), remmen van 60mph en een rondje circuitrijden. De resultaten waren niet minder dan openbarend.

  • 0-60. Om de XFR op zomerbanden in beweging te krijgen, moest Evo een sneeuwloze plek opzoeken. Maar zelfs dan had de achterwielaangedreven Jag 15,3 seconden nodig om de 96km/h te bereiken. Het met winterbanden uitgeruste exemplaar kon perfect op sneeuw demarreren en klokte een verbazend snelle 8,9 oftewel maar vier seconden trager dan een perfect uitgevoerde droogweerstart.
  • Rondje Circuitrijden. Stellen dat de droogweerbanden een handvol waren op het winterse circuit, is volgens het Briste blad een genietbaar understatement. De tijden liegen er dan ook niet om: 2:35 voor de zomerbanden en 2:04 voor de Sotto Zero’s die ook nog eens voorspelbaarder reageerden en echt vertrouwen inboezemden. Zelf de vierwielaangedreven Mitsubishi Evo FQ-330 (eveneens op zomerbanden) die het blad ter referentie inzette, strandde met 2:29 op 24 seconden van de XFR op winterbanden.
  • 60-0. En dan de clincher: remmen van 96km/h tot stilstand. Als de zomerbanden problemen hadden om de 60mph te bereiken, dan hebben ze calamiteiten om terug naar nul te keren. Read ’em and weap: 238,4m in 18,5s voor de Dunlops versus 100,8m in 7,8s voor de Sotto Zero’s. En dat is geen autolengte verschil, maar een volledig voetbalveld…

En dan nog dit: er heerst nogal wat verwarring rond de samenstelling van winterbanden en waarom die nu beter presteren bij lage temperaturen. Dat komt enerzijds door de fijne profilering van de afzonderlijk profielblokken, anderzijds door een rubber dat onder de zeven graden toch zacht wordt om grip te genereren. En wat dan nog als winterbanden een kleine investering vragen en gemiddeld een halve liter meer verbruiken op 100km, de verschillen zijn in prestaties zijn duidelijk immens.

[Bron & Foto: Evo Magazine]