Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

_mg_2648

Bestaat er zoiets als een zinnige sportcoupé? Eentje die schappelijk is in aankoop, geen stukken van mensen kost in onderhoud en aan het eind van de rit nog geld waard is ook? Passen we die vraag toe op VW’s Scirocco-gamma, dan vallen de tweeliter turbo’s meteen door de mand, terwijl de diesels van oudsher minder sportiviteit bieden. Blijft er enkel de 1.4 TSI met 160 benzinepaarden die voor 25.000 euro op je inrit prijkt. Koopje van het jaar of een platgeslagen Golf met sterallures?

_mg_2663

Beter dan het klassieke stramien van suspense-opbouw te volgen, vallen we meteen met de deur in huis: de Scirocco 160 is gemakkelijk vier (ster)R‘en waard. Na er een weekje op gestaard te hebben, moet ik zelfs toegeven dat het lijnenspel zoveel meer is dan een geplette hatchback – en te beoordelen aan het aantal kaken dat rond de redactie op stoep ligt, is de medemens het daar volmondig mee eens. Dat het dashboard integraal uit de Golf komt, zal ons trouwens worst wezen. Want heb je daar al ooit iemand over horen klagen? Bovendien geven de standaard sportstoelen met gescheiden achterbank het interieur extra cachet en zitten ze daarbij wonderwel, met voldoende hoofdruimte voor bestuurder en passagiers. Alles wat hieronder volgt, vervalt dus noodgedwongen tot muggenzifterij en kan in het slechtste geval aanzien worden als tips om een goede Scirocco subliem te maken.

mw8t0429

mw8t0418_mg_2733_16_9

Opbouwende kritiek in vier bedrijven dus: stuur, pedalen, versnellingen en practicaliteiten. Zoals vandaag de norm is, heeft de Scirocco een elektronische stuurbekrachtiging. Die garandeert een precieze besturing met een goed gewicht maar wordt wat plakkerig eens de wielen gedraaid zijn. Bij een klassieke servo vergroot het tegengewicht immers wanneer de zijdelingse G’s stijgen, maar bij deze VW stabiliseert de nood aan armkracht eens de stuurcurve bepaald is. Idealiter blijft het systeem dan de nodige zelfcentrering bieden opdat je ergens tegenaan kan werken om de beschikbare grip te quoteren. Ook al is er – zelfs op CO2-vriendelijke Michelin Primacy’s en zonder de elektronische sper en adaptieve demping van de snellere varianten – meer dan voldoende grip, zowel onder acceleratie als bij bochtenwerk. En als die uiteindelijk verdwijnt, dan is er nog het standaard ESP dat per knopdruk uit kan maar automatisch weer activeert wanneer de sensoren overdadig overstuur detecteren.

_mg_2668

Naar goede gewoonte verbinden de pedalen de manuele zesbak met de 1.4 in het vooronder. Die krijgt (net als de SEAT Ibiza Cupra) een turbo én supercharger aangemeten om in dit geval 160 pk en 240 Nm van 1.500 tot 4.500 toeren te produceren. Algemene logica dicteert dan ook dat je 500 toeren voor de rode zone opschakelt, maar niets blijkt minder waar; de direct ingespoten vierpitter trekt stevig door tot bijna 6.500 t/m, waar hij zachtjes in de begrenzer veert. Schakellui rijden is dus zeker een optie, temeer daar de versnellingen langer zijn gemaakt om een CO2-uitstoot van 154 g/km te bereiken. Maar: 160 km/h in derde mag dan fijn zijn om aan de toog mee uit te pakken, het impliceert ook dat deze Scirocco minder intens overkomt dan échte GTI’s met hun korte bakken en dito schakelmanoeuvres. De pedalen zijn immers typisch Duits, met een lange slag die geïmiteerd wordt door een correcte maar zeker geen snelle zesbak. Kortom: de verzetten erdoor rammen is geen optie, ook al zou de mechaniek daar perfect tegen kunnen. Twijfelaars vinken de DSG7-optie van 1.440 euro aan.

_mg_2666

De vierde en laatste mug is die van de practicaliteiten. Niet meteen een onderwerp dat frequent aan bod komt op DRIVR, maar gezien het gebrek aan échte minpunten een must om deze test te vervolledigen. De eerste zondaar? Het zicht rondom. Dat vergt met de lage vensterlijn, dikke C-stijlen en ingewerkte hoofdsteunen achteraan enige gewenning en maakt manoeuvreren initieel spannender dan nodig. Ook de koffer die enkel van binnenuit of per afstandbediening te openen valt, is voor kritiek vatbaar: de laaddrempel is hoog en de hoedenplank zo goed als immobiel, wat een bak bier inladen tot sporten promoveert. Waarom krijgt de Scirocco trouwens geen kofferslot zoals het multifunctionele VW-embleem van de Golf? Er is zelfs geen vingeruitsparing voorzien om de klep omhoog te lichten. Maar dat is dan ook de enige reden waarom iemand een Golf boven een Scirocco zou verkiezen. Dat en vijf deuren, welteverstaan.

mw8t0431

En daarmee zijn we eruit: er bestaat effectief zoiets als een zinnige sportcoupé. Wie alternatieven zoekt, strandt al snel bij de Volvo C30 die vooral als DRIVe zinnig is en de nakende Honda CR-Z die zijn sportiviteit nog lang niet bewezen heeft. De enige échte concurrent lijkt ons dan ook de BMW 1-Reeks Coupé, die nog iets scherper stuurt maar als 170 pk sterke 120i minimaal 3.000 euro meer kost en in een hogere taxatieschijf zit. Wie zinnig en sport dus in één stijlvolle wagen wil combineren, hoeft niet verder te kijken dan de Scirocco 1.4 TSI 160. Dat we er de grootste nerd in ons voor moeten bovenhalen om er überhaupt 800 woorden commentaar op te verzinnen, zegt meer dan genoeg.

_mg_2658

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

VOLKSWAGEN SCIROCCO 1.4 TSI 160

Plus Min
+ De keuze van het hoofd – Het hart zegt Rrrr…

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn S/T
Aandrijving voorwielen
Vermogen 160 pk bij 5800 tpm
Koppel 240 Nm bij 1500-4500 tpm
Gewicht 1271 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,0 s
Topsnelheid 218 km/h
Gem. testverbruik 9,1 l/100 km
Prijs 25.050 euro
Fiscale PK 8

Verdict

8 op 10