Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

BMW doet ons geloven dat de V8 uit de M3 niet in de lange neus van de Z4 zal gelepeld worden. Hij zou te groot zijn, er zou geen publiek voor bestaan en in Beieren hebben ze nog een boel andere uitvluchten klaar. Maar als je de FIA GT3-afgeleide bekijkt, zou je toch het tegendeel gaan vermoeden.

bmwz4gt3a

In afgetraind racelivrei stuurt de hoogtoerige V8 480 paarden via een sequentiële zesbak naar de achteras. Het zware wegklapdak is uiteraard gewisseld voor een flinterdun schelpje boven de helm. En ik vermoed dat dit de beterboerende DRIVR toch een beetje doet dromen: waar blijft de productieversie?

De Z4 Coupé van de vorige generatie werd hier al getipt als future classic, een bewering die a fortiori geldt voor de duivelse M-variant. Waarom zou BMW hier geen vervolg aan breien? Het zou de huidige Z4 meteen van zijn softe image afhelpen en de M-fan van het eerste uur zou het als een welgekomen geste zien na de misplaatste X5 en X6 M(arketing).

Want tenslotte: how hard can it be? De V8 past blijkbaar (ik probeer niet opnieuw te treuren over het heengaan van de oude S54 zes-in-lijn), dus dat is opgelost. De boulevard-cinema van het wegklapdak kan rechtstreeks de rekken in en vervangen worden door een carbon schelpje – er is op dit vlak ondertussen voldoende ervaring opgedaan sinds het dak van de E46 M3 CSL. De dikke elektrische fauteuils mogen vervangen worden door schaaltjes uit de eigen Performance-catalogus. Doe er nog echt lichtmetaal bij en er zal al gauw een behoorlijke portie luxevet verbrand zijn. Alleszins voldoende om de extra CO2-uitstoot – tegenwoordig dé bekommernis van elke constructeur – te compenseren. Maar wie een X5M aanbiedt, heeft eigenlijk het recht niet dit als argument aan te halen… Tijd voor de M-divisie om te bewijzen dat hun naamletter nog steeds voor ‘Motorsport’ staat!

bmwz4gt3b