Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

UPDATE: Bugatti-correctie toegevoegd in de comments!

Doe het ons maar eens na: niet naar Genève gaan maar toch met vijf exclusieve weetjes uitpakken. Van onuitgegeven Bugattinieuws over pikante Imprezadetails en veelbelovende Cosworthontwikkelingen tot RenaultSportonthullingen en regelrechte Saabbekentenissen. We hebben er zo onze bronnen voor…

1. Bugatti Galibier wordt 800pk sterke Coupé

bugattigalibier

“Niet speciaal genoeg.” Dat is het oordeel van potentiële Galibier-kopers jegens Bugatti’s visie op een futuristische limousine. De Amerikanen konden er nog min of meer mee leven, maar de Europese prospects waren blijkbaar niet te spreken over de naakte aluminium zijkant en het algehele gebrek aan wow-factor. Reden genoeg voor Bugatti om het hele project aan te passen en op de vooravond van het Zwitserse Salon een herwerkt concept voor te stellen: een pikzwarte coupé met 800 pk uit een voorin gemonteerde W16 met dubbele supercharger. Als de lottowinnaars die Galibier-versie wel zien zitten, dan start de productie in 2012 wanneer de productielijn van de Veyron voorgoed stilvalt. [Bron: evo.co.uk]

2. Subaru Impreza STI Cosworth wordt 50 keer gebouwd met 400 pk

subaruimprezacosworth1

Klagen we hier al eens over het feit dat Honda zijn performance-derivaten voor de inheemse markt houdt, dan verdient Subaru eenzelfde veeg uit de pan. Spec C-exemplaren (Subaru’s evenknie van M- en RS-modellen) mogen het Aziatische eiland immers niet uit waardoor het aan tuners als Litchfield is om goede Impreza’s subliem te maken. En daar heeft Subaru UK duidelijk genoeg van, gezien ze motorspecialist Cosworth de opdracht gegeven heeft om een 400 pk sterke STI te ontwikkelen. Het blok blijft dezelfde 2.5 boxer uit de standaardversie, maar dan opgekrikt tot 540 Nm en omgeven door onderdelen van Bilstein (shocks), Eibach (veren), Alcon (remmen) & Rays (velgen) – met een duidelijke focus op straatgebruik. Enige probleem: de Cosworth-Impreza gaat 50.000 euro kosten en waarschijnlijk niet naar het vasteland komen… Shimatta! [Foto: evo.co.uk]

3. Ook Lotus gaat nauw samenwerken met Cosworth

lotusevora

Met bovenvermelde Impreza en zomaar even vijf motorcontracten in de F1 is volgende vraag niet uit de lucht: waar haalt Cosworth in hemelsnaam nog de tijd om een deal met Lotus te bezegelen? Die voorziet de ontwikkeling van zowel race- als straatmotoren en moet Lotus buiten de Toyota-poule laten vissen als het op pk’s aankomt. Misschien al voor de langverwachte Esprit-opvolger met V8-vermogen? Vooraleer het zover is, tonen de Britten deze witte Evora met carbon-pack dat in onderdelen beschikbaar wordt vanaf eind 2010. Over het dakmechanisme van de Evora Spider bestaat er voorlopig nog geen duidelijkheid, tenzij dat de cabriovariant er zeker komt.

4. Renault lanceert ‘GT by RenaultSport’-gamma voor de Mégane

renaultmeganegrandtourgt

De twee GT’s die totnogtoe ons pad kruisten (respectievelijk de vierwielgestuurde Laguna en atmosferische Clio 1.6) werden best gesmaakt op de redactie. Niet omdat het flauwe afkooksels van het RS-gamma zouden zijn, wel omdat ze veel beter te verantwoorden vallen in een gezinscontext dan de RenaultSport-varianten. En daar doet La Régie nu een schepje bovenop met GT-versies van het hele Mégane-gamma – dus hatchback, coupé, cabrio én Sport Tourer. Die laatste is trouwens best interessant: ruimte voor vijf, chassisaanpassingen à la RS en een 160 pk sterke zelfontbrander met een laag verbruik en hoog koppel. Of die in toekomst uitgerust wordt met Renaults eerste gerobotiseerde bak met dubbele koppeling, wil het merk voorlopig niet kwijt.

5. Ontwerpschetsen voor retro-Saab liggen al op tafel

saab921

Of nog correcter: de schetsen staan al op Victor Muller’s iPhone, zoals menig journalist kan betuigen. Maar vooraleer het zover is, komt het gereanimeerde merk met de nieuwe 9-5 (2010), 9-4X Crossover (2011) en een nieuwe 9-3 (2012) om daarna plaats te maken voor een 9-1 waar MINI hoegenaamd een punt aan kan zuigen. Tenminste als Saab de beoogde productie van 110.000 exemplaren haalt (in 2009 strandden ze op 39.000 eenheden) zoals in de hoogdagen het geval was. Meteen de reden waarom specials als de Aero X-supercar niet aan de orde zijn, aldus Muller. Maar die 92-reïncarnatie komt er dus zeker om de Audi A1 te beconcurreren, waarschijnlijk met mechaniek van GM-dochter Opel/Vauxhall.

[Foto Litchfield Impreza: evo.co.uk]

Share Button