Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

TIP: Vanaf dit seizoen na elke race: de F1 Review!

GYI0059905467.jpg

Lang hebben we erop gewacht, veel hebben we gespeculeerd en slechts weinig hebben we geconcludeerd na de wintertests – maar gisteren kreeg het nieuwe F1 seizoen dan eindelijk groen licht. Met een resem nieuwe regels om het geheel spannender en groener te maken, met enkele belangrijke jobhoppings aan de top maar bovenal met een van onder het stof gehaalde Schumi. Want waar zijn nek vorig jaar nog te dun zwak werd bevonden om de onvolprezen Badoer opzij te schuiven, staat hij nu fit as ever klaar om een achtste trofee in zijn overvolle vitrinekast te placeren. Of niet?

Balen was ongetwijfeld de stemming ten huize Schumacher na race day. Niet alleen werd hij het ganse weekend overklast door zijn even Duitse teamgenoot Nico Rosberg, ook moest hij met lede ogen toekijken hoe ‘zijn’ rode ex-team vlotjes de malaise van 2009 wist om te toveren in een – op het eerste gezicht – meer dan geslaagd 2010-pakket waarmee het zich meteen tot een van de topfavorieten voor de titel opwerpt. Zonder Schumi, zonder Raïkkönen – maar mét een ontketende Spanjaard en een gerevitaliseerde Massa.

Anderzijds en eerlijkheidshalve: deze openingsrace was voor ondergetekende al na één rondje (alweer) een saaie processie. Waar is de tijd dat de wielen bij de typische seizoensopener in Melbourne letterlijk in het rond vlogen? Dat er slechts acht piloten ongehavend het zwartwitgeblokt zagen wapperen? En vooral: waar is de tijd dat een ongegeneerde dosis lef niet vakkundig afgestraft werd door de FIA?

DV_To_Getty_3575929_0.jpg

Nee; anno 2010 wordt de eerste racehelft gepromoveerd tot een gecontroleerd uurtje fuel burning, waarbij iedereen wacht op dat ene foutje van de perfect op onderstuur afgestelde machines. Leergeld werd immers betaald door jonge beloftes à la Hulkenberg, (de afgeveilde) Kobayashi of de nochtans niet onaardig presterende ‘Lada-man’ Petrov. Terwijl de ooit afgeschreven oude rotten Trulli, De La Rosa en de immer goedlachse Barrichello nog altijd hun rondjes draaien. Niet zonder succes overigens, want met de hedendaagse betrouwbaarheidsstatistieken en het huidige puntensysteem is een ‘Did Not Finish’ even rampzalig als een café zonder bier.

Toegegeven, het moderne tekenwerk van circuitarchitect Tilke leent zich niet meteen tot de meest spectaculaire races, waarmee ik stiekem durf te beweren dat het F1-circus binnen twee weken in Melbourne ongetwijfeld een hogere amusementswaarde zal genereren. Of dat echter voldoende zal zijn om die-hard fans in het holst van de nacht wakker te houden – laat staan wakker te krijgen – daar heb ik nog altijd mijn twijfels bij. Maar laten we vooral positief blijven en opnieuw afstemmen op de heerlijke commentaar bij onze overzeese buren van de BBC.

DV_To_Getty_3563732_0.jpg

TOP
+ Ferrari: heeft het voor elkaar; ondanks de twee motorenwissels weinig foutjes en een snelle wagen. Enkel de betrouwbaarheid staat nog niet helemaal op punt.
+ Kubica: de Pool reed een sterke (inhaal)race, zette enkele snelle rondjes neer en kreeg er uiteindelijk peen untje voor. Als Webber zijn James Bond-rookgordijn in de openingsronde niet had opgetrokken, zat er ongetwijfeld meer in.
+ Rosberg: het Mercedes-team mag dan nog niet de snelheid van Ferrari of Red Bull hebben, het staat toch vooraan. Het feit dat Rosberg alias The Ross de druk en speculatie rond zijn nieuwe collega telkenmale wist te counteren met drie tienden per ronde, bewijst dat hij na zijn Williams-leerschool een welverdiende carrièremove heeft gemaakt.
+ Vettel: Waarschijnlijk de verdiende racewinnaar als zijn uitlaatspruitstuk het niet begeven had. Betrouwbaarheidsperikelen deel elfendertig voor de onfortuinlijke titelkandidaat. Volgende keer beter?

FLOP
– Der Schumi: de hoge verwachtingen werden niet ingelost. Een degelijk resultaat, maar een pak slaag van babyface Rosberg. Wie had dat gedacht? Meer dan wat de media durfde schrijven alleszins…
– McLaren: ondanks een knappe prestatie van Hamilton staat de mooiste wagen van de grid nog niet op de allerhoogste echelons. De hoge ogen en straffe uitspraken van eind vorig seizoen worden nu uiteraard opnieuw bovengehaald…
– Wereldkampioen Button: Mister anonymous. Te sympathiek, te weinig arrogantie en te traag. Plus een pak slaag van Hamilton. Ouch.
– Nieuwkomers HST en Virgin: nog (lang) niet klaar en schrijnend onprofessioneel ten opzichte van de gevestigde waarden. Over het Lotus-team spreek ik me nog niet uit, maar alle begin is moeilijk. Toont nog maar eens hoe verwend we vorig jaar waren, met de ganse grid nauwelijks twee seconden van elkaar gescheiden.

[Foto’s: Sascha Schürmann – AFP – Getty Images]