Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ford Focus RS500

Het verschil tussen journalisten en hackers? De één zoekt zich een ongeluk naar minuscule puzzelstukjes, de ander kraakt de teaserwebsite en dwingt Ford om twee dagen voor datum met de details van de RS500 naar buiten te komen. That’s life zong Sinatra al een hele tijd geleden, maar het betekent wel dat we vandaag al weten wat die RS500 allemaal in huis heeft. In vijf feiten:

Ford Focus RS500

  1. Zoals vanochtend gespeculeerd komen de 45 extra paarden inderdaad van een grotere intercooler, sportievere luchtfilter en professionele remap. Maar uit de vrijgegeven persmap blijkt ook dat het koppel – mede door een nieuwe benzinepomp en uitlaatonderdelen – van 440 naar 460Nm stijgt waardoor de klassieke sprint van 5,9 naar 5,6 seconden daalt. De topsnelheid is bij 263km/h ongewijzigd, ondanks een kleine verhoging van de turbodruk.
  2. De Focus RS500 maakt zijn werelddebuut op het Autosalon van Leipzig (de zogenaamde AMI die van 10 april tot 18 april doorgaat) waarna er 50 exemplaren naar België/Luxemburg komen, en slechts tien naar Nederland – stuk voor stuk voorzien van een genummerd identificatieplaatje dat effectief bij 1/500 start aangezien de test- en preproductiemodellen een aparte nummering hebben.
  3. Zoals eveneens vanmorgen gemeld gaat het gros van de exemplaren (101 om exact te zijn) naar het Verenigd Koninkrijk, maar… in tegenstelling tot de gewone RS zal de RS500 enkel linksgestuurd geproduceerd worden wat de Britse garde nu al ongelukkig stemt. Het nieuws is immers officieel bevestigd op de Twitter-account van Ford Europe.
  4. De matzwarte kleur is in feite geen lak maar een folie die in samenwerking met het Duitse 3M ontwikkeld werd (3M bekleed alle wagens vooraleer ze afgeleverd worden aangezien de kleur van fabriek Panther Black Metallic is ). Waarschijnlijk opnieuw omdat de aanpassing van de bestaande spuitcabines veel te kostelijk zou zijn voor een beperkte oplage van 500, en ook omdat de folietechniek de laatste jaren een serieuze ontwikkeling gekend heeft – niet in het minst voor zijn beschermende capaciteiten tegen krassen en steenslag.
  5. Naast de cosmetische facelift (met optioneel roodlederen Recaro’s) en de motoraanpassingen zijn er geen wijziging aan het chassis of de ophanging. De remklauwen mogen dan wel rood geverfd zijn, onderin zijn het nog altijd dezelfde stoppers als op de gewone RS terwijl ook de banden ongewijzigd zijn. De RS500 is trouwens zo goed als full-option, want naast die gekleurde Recaro’s valt er nog enkel een touchscreen-DVD aan te vinken.

Ford Focus RS500

Blijft er enkel nog het vraagteken rond de prijs, maar zoals vanmorgen geïnsinueerd zou die wel een forser kunnen uitvallen dat de Mountune tuning-kit en 3M-folie doen vermoeden…

[Wallpapers onder ‘Goodies’ verkrijgbaar]

ORIGINEEL BERICHT VAN MA 29/03 – VOOR RS500.com GEHACKT WERD:

Er is veel kans bij dat we onze broek vandaag even hard scheuren als bij het Bugatti Galibier Concept van een tijdje geleden. Toen dachten we immers (onterecht) dat de vierdeursversie geschrapt was ten voordele van een 800pk sterke coupé, en vandaag steken we onze hand even diep in het vuur door te stellen dat de Focus RS500 – die woensdag officieel voorgesteld wordt – enkel in Batman-livrei te krijgen zal zijn…

fordfocusrs500

Nog niet ‘the real thing’, maar een oud RS-prototype in de voorspelde RS500-kleuren

Loslippige insiders zouden aan enkele Britse media (evo, AutoExpress, ) geklikt hebben dat de RS500 enkel in het matzwart met dito velgen en rode remklauwen aangeboden wordt. Een populaire tuningscombo van voor de decenniumwissel, maar vandaag nog altijd niet ingeburgerd bij massaconstructeurs die resoluut bij metallic-verven zweren. Enkel de Alfa Romeo Brera Italia Independent is momenteel met matte lak te hebben, maar daar komt dus woensdag vermoedelijk verandering in.

mountunepackage

De Mountune-kit voor de Focus ST – gelijkaardig aan die van de RS500

Minder speculatief is het feit dat de RS500 een dikkere bodykit meekrijgt (al vragen we ons wel af waar ze die nog gevonden hebben) en 350 pk sterk zal zijn dankzij de gekende Mountune-truc met intercooler, luchtfilter en mapping. Of dat evenwel betekent dat RS-ontwikkelingsingenieur David Put aanpassingen aan de ophanging gecommissioneerd heeft, is nog niet bekend – evenmin of de RS500 plakkerig rubber meekrijgt om het extra vermogen aan de grond te houden. Voor de ‘gewone’ RS werden er immers al speciale Continentals ontwikkeld, en ons lijkt het een duur opzet om dezelfde kosten in een beperkte oplage van 500 exemplaren te steken. Tenzij ze natuurlijk bij een andere bandenboer gaan shoppen zijn zoals de Mégane R26R, wiens spartaanse lay-out de RS500 zeker niet deelt.

Nog te bedenken dat deze video op een scheet van onze redactie gedraaid is… Aaargh!

Net als bij die gewone RS zal het gros van de 500 productie-eenheden naar Groot-Brittanië gaan (101 stuks om exact te zijn) terwijl Ford Belux er zeker een paar mag verdelen na de indrukwekkende verkoopsgetallen van de standaardversie in Luxemburg en België. Verwacht wordt dat de RS500 (naar de gelijknamige Sierra’s uit de  jaren ’80) een goede duit extra gaat kosten, wat de Belgische prijs richting de Japanse rally-specials zal duwen. Brand maar een kaars dat de Belgische importeur een persdemo vastkrijgt, en wij de bal niet opnieuw misslaan.

fordsierrars500

Ford Sierra RS500 Cosworth: ‘The Daddy’ van en inspiratie voor de Focus RS500