Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Afgelopen zondag mocht een deel van de redactie nog eens vroeg uit de veren. Niet om op te staan voor één of andere spannende autorace, maar om zelf de geur van verbrand rubber, aangebakken Brembo’s en murwgetrapte koppeling op te snuiven. De Nordschleife was immers aan z’n tweede wintervrij weekendje toe, waardoor car nuts aller landen zich resoluut richting ‘Ring katapuldeerden. Met als resultaat een hoopje blinkend geparkeerd metaal op de Zufahrt met een straatwaarde die een mens nog misselijker maakt dan de naweeën van enkele shotglaasjes absint de avond voordien…

Gelukkig was er ook betaalbaar moois aanwezig. Want grote muil of niet, Peugeots nagelnieuwe coiffeurvoiture zag er ondanks het aanwezige hoopje telemetrievernuft meer dan gelikt uit. Mooi geboetseerde schuin aflopende daklijn, heerlijk golvend dakpaneel en onnoemelijk sexy gestileerde (en dure!) achterruit. Gay Car of the Year heeft alvast een nieuwe topfavoriet – en dat is een compliment voor de RCZ. Ook de eerste reviews zijn positief en spreken over een Leeuw die je gerust met een DRIVR-handschoen kan beteugelen, wat ons ogenblikkelijk naar de nineties teleporteert en doet watertanden van een 106 Rallye, een late 205 GTI of een onderschatte 306 GTI-6. Maar laat het verhaaltje geen sprookje worden: de beweeglijke hardcore superheld is al jaren dood. Gestorven, begraven en vertrappeld door een hoopje legislatuur, een gewijzigd consumentenprofiel en puur winstbejag.

peugeot-rcz-2011-682-2 Peugeot RCZ Peugeot RCZ

En dat schudt ons terug wakker en brengt ons weer in een tijdperk waar leuke, betaalbare coupés doorgaans zoveel betekenen als conservatieve Gründlichkeit in een posh jasje. Nog niet zo lang geleden versierden we immers een winterdate met de ultieme concurrent uit Wolfsburg: Duits, sober, sexy en met een onverwachte vierletterscore. Maar de RCZ verrast naast de looks en de eerste could-be-fun impressies ook nog met een neo-Franse personaliseerbaarheid. Citroën heeft haar DS3, Peugeot de RCZ: dakpaneel, steunbogen, remklauwen, velgen, spiegelkappen, bumpergrille of bestickering… het lijkt wel haute-couture in de Zara. En ook al zal de Fransman in ons landje vaak een 2.0 HDi met 163 paarden onder de kap huisvesten, wij knipogen liever naar de grommende 1.6T die er 156 of 200 blaast. Of ons lezerschap initieel even enthousiast is…?

Volkswagen Scirocco Volkswagen SciroccoVolkswagen Scirocco