Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vergeet Franco Sbarro; in Duitstalig Europa loopt er nóg een geniale gek rond: Luigi Colani. Nog nooit van gehoord? Waarschijnlijk, en dat is best vreemd als je overloopt wat de man de voorbije vijftig (!) jaar op de wereld zette. De Canon T90 fotocamera. Het nieuwe uniform van de Hamburgse politie. Een doodskist (jup). Oh, en een hele rist compleet van de pot gerukte “auto’s”.  Hmm? Dat vraagt om verheldering.

“Don’t bet against the professor…” Oorspronkelijk afkomstig uit een Discovery Channel-docu, maar het zou zo een cheesy trailer bij een onbestaande film kunnen zijn. Je zou Colani echter oneer aandoen door hem als gekke professor te bestempelen. Zijn creaties zijn vreemd, maar hebben een doel. De Colani-truck is een perfect voorbeeld. Sommigen zien er een diepzeevis in, Colani noemt het met grote overtuiging de oplossing voor het wegtransport. “Waarom wil niemand inzien dat hiermee dertig procent verbruikswinst te halen valt? Omdat ze niet durven. De grote constructeurs bouwen wagens van gisteren, ik die van overmorgen.” Zijn ‘biodynamische’ stijl heeft hij afgekeken van de natuur, “want alles in het universum is rond, dus waarom zou ik dat in vraag stellen?”.

Colani Truck

Zuinigere vrachtwagens zijn echter niet Luigi’s grote dada. Snelheid, daarvoor mag je de Zwitser altijd uit bed bellen. Opnieuw gooit hij hiervoor alle designclichés overboord. Bewijs: de Colani Ferrari Testa d’Oro. Uiteraard beter dan de Testarossa dus, wiens chassis en boxer-12 hij deelt (maar dan met extra turbo’s). De UFO-voorruit en de surfplank vooraan zijn een geldig excuus voor de topsnelheid die in 1991 werd gehaald: 351 kilometer per uur. Daarmee is het nog steeds de snelste straat-Ferrari ooit.

Colani Ferrari Testa d'Oro

Plots lijkt de recente retrobevlieging (tegen u, MINI en Fiat) een kwade droom; het ontslag van Chris Bangle een verarming van het autolandschap. De toekomst van het voertuigdesign ligt niet in het verleden, aldus Colani.  Maar daar heeft u dus nog nooit iets over gehoord.