Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Tip je hoed voor DRIVR’s nieuwste aanwinst: blogger/fotograaf Vincent Allaerts!

Als car nut met leken over je volgende autoaankoop spreken, is geen pretje. “Om zoveel te willen betalen voor taksen, verzekering en brandstof moet je wel goed gek zijn”, vinden ze. En daarin hebben ze niet helemaal ongelijk. Tot die conclusie kwam ik na een gesprek met dokter Rudi Ieven. De man is psychiater en geeft al tien jaar lezingen over de auto en de mens. De reden waarom we volgens hem allemaal zo verhangen zijn aan ons stalen ros, is omdat dit genetisch bepaald is. De auto vervult basisdriften die we niet kunnen negeren. De schuld van je volgende, exorbitante snelheidsovertreding kan je bij verschijning voor de rechter dus gerust op de evolutie van de mens schuiven. We kunnen het gewoon niet helpen.

persoonlijkheidsstoornissenenautotypes1

Correctie: we kunnen dat natuurlijk wel, maar dan moeten we die driften onderdrukken. Dan ben je normaal. Maar wie wil er normaal zijn? Ik heb trouwens altijd gedacht dat ‘normale’ mensen die teveel aan driftonderdrukking doen, op een goede dag op hun werk opdagen met een lange zwarte jas en riot gun met afgezaagde loop… En daarmee zijn we naadloos bij het psychiatrisch-diagnostische deel aanbeland. Want naast de categorie van normale mensen zijn er nog een aantal categorieën die dat een tikkeltje minder zijn. Daarom heeft dokter Ieven een systeem bedacht dat de neiging naar verschillende persoonlijkheidsstoornissen verbindt aan bepaalde autotypes. Hij vraagt zijn patiënten tijdens consultaties dan ook steevast welke hun droomauto is.

Het is een vrij ingewikkeld systeem, maar wat ik ervan begrepen heb is het volgende: ben je een vrouw wiens droomauto een Hummer is, dan neig je naar penisnijd. Je hebt dan iets als een ‘fixatie’ opgelopen tijdens de genitale fase – dus gemerkt dat je ten opzichte van je broers een onderdeel mist, en dat de rest van je leven probeert te compenseren. Mannelijke Hummerliefhebbers zouden dan weer bovengemiddeld belang hechten aan ‘hun goede vriend’, terwijl in die genitale fase ook de basis gelegd wordt voor de voorkeur voor sportwagens. Die categorie auto’s verbindt dokter Ieven trouwens aan het Oeidipuscomplex; zoals de zoon strijdt met zijn vader voor de aandacht van zijn moeder, zo strijdt de sportwagenchauffeur met zijn rivaal voor de aandacht van diens vrouw…

persoonlijkheidsstoornissenenautotypes2

Disfunctionele tuners hebben dan weer tijdens de individuatiefase een fixatie opgelopen. Dat is een periode in de jeugd waarbij kinderen zich onderscheiden van de moederfiguur. Is er dan iets misgelopen, dan gaan je auto’s nimmer spoiler- splitter- of zonnebandloos door het leven. De dokter (die overigens op het moment van het interview met een M3 reed en een M6 in bestelling had) heeft nog veel meer ingewikkelde mechanismen ontwikkeld die anomalieën verbinden aan autotypes, maar het basisidee is duidelijk: de enige mensen die normaal zijn, zijn diegenen die hun driften weten te bedwingen. Het probleem is alleen dat die met Dacia’s rijden en hun avonden vullen met het uittekenen van de efficiëntste route langs zoveel mogelijk mensen op kantoor.

Mijn volgende auto zal dan misschien wel één zijn die meer zuipt dan Minister Daerden voor een plenaire vergadering – en misschien zal ik wel een nier moet verkopen om de taksen, inschrijvingsgeld en verzekering te betalen, maar diep in mijn binnenste voel ik dat het gewoon moet. Omdat ik gek ben, een echte autogek. En dat is de schuld van de evolutie van de mens.

[Foto’s: Ken Divjak]

Share Button