Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Mechanisch in ieder geval niets. Volgens de eerste berichten weegt de voor Zagato-verzamelaar Martin Kapp gebouwde TZ3 exact 850kg, wat met 4,2 liter Italiaanse limoncello zeker voor vuurwerk moet zorgen. Zelfs het Tubolare-principe werd gerespecteerd door de handgeklopte alucarrosserie rond een carbon monocoque en gedeeltelijk buizenframe te draperen. Zo hebben de traditionalisten alvast niets om over te lamenteren. Maar geldt dat ook voor de esthetici!?

tz3corsa11

Al van bij de eerste teasers heb ik vormelijke twijfels. Toegegeven: het is een rode, en hij ziet er beter uit dan alles wat de Duitsers de afgelopen tien jaar geproduceerd hebben. Maar is dit nu het echt het beste wat Zagato ter ere van 100 jaar Alfa kan fabriceren? Of  zijn het die smakeloze stickers en opzichtige Pirelli-logo’s die de lijnen grondig vertroebelen? Voor een stuk wel, ook al ligt het probleem van de TZ3 volgens mij niet bij hemzelf, maar bij die andere Alfa-supercar: de 8C Competizione (Spider).

alfaromeo8competizionespider

Die belichaamt in mijn ogen zoveel keer beter waar Alfa vandaag voor staat, en dat zijn misschien niet de meest dynamische maar wél de knapste vierwielers van het moment. “Hola” hoor ik de Alfisti onderhand al mopperen, “het gaat hier wel om een Zagato in de TZ-traditie beter dan een viering van het merk Alfa an sich“. En ook daar heb ik een visie op: zowel de TZ1 als de TZ2 zijn – wederom mijn inziens – stilistisch onderlegen aan de Sprint Zagato’s die de coachbuilder over de jaren heen voor Milaan bouwde. Zoals de Giulietta SZ, de Giulietta SZ Codatronca, de Junior Z en natuurlijk de onsterfelijke SZ Mostro. Om maar te zeggen dat ik de dolenthousiaste reacties van collega’s op de TZ3 niet per se deel. Want Zagato kan beter dan dat.

alfaromeogiuliettaszalfaromeogiuliettaszcodatronca

alfaromeojuniorzalfaromeosz

Share Button