Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Focus RS500: Fords speciale versie van zijn al redelijk speciale RS. Niks aan de hand, zal je zeggen – het merk probeert gewoon de limiet van de voorwielaangedreven hot hatch nogmaals te verleggen. Beeld je nu eens in dat je net een RS gekocht hebt. Juist ja, kaka.

_mg_1757

Stel: je bent een petrolhead pur sang en je hebt wat geld bij elkaar gespaard. Na jarenlang te hebben rondgereden met “verstandige” diesels wil je eindelijk iets opwindends. Om de madam niet al te hard te schofferen en omdat de toekomstige Vettel af en toe naar school moet, heb je beslist dat het geen trackday-tweezitter kan zijn. Je gaat voor een hot hatch. Maar de Golf GTI is je wat té Yves Leterme en de Civic Type R wat té Mr. Spock. Dan komt er eind 2008 het bericht dat Ford een voorwielaangedreven exemplaar gaat uitbrengen dat door een ingenieus ophangingssysteem de wetten van de fysica zal veranderen. Met 305 pk aan boord zal hij het beproefde concept tot het uiterste drijven. Hij ziet er met zijn bad ass-looks bovendien uit alsof hij onmogelijk in verlegenheid kan gebracht worden, al stond hij naast Chuck Norris himself. Je tekent onmiddellijk de bestelbon en na vele maanden ongeduldig wachten neem je de RS in ontvangst. Hij is alles wat je verwachtte en het leven is mooi.

Ford Focus RS

Dan komt de Focus RS500. Wat deze doet, is je RS op al zijn sterke punten depreciëren. Hij is niet langer de snelste voorwielaangedreven hot hatch, noch de meest exclusieve. En om het nog een beetje erger te maken, ziet de matzwarte RS500 eruit alsof hij Chuck Norris’ reet kan schoppen – als zoiets al mogelijk is. De RS is nog altijd een snelle en fantastische auto, maar hij is in een oogwenk gegaan van een auto zonder enige concurrentie naar second best. En we weten allemaal dat die tweede plaats het meeste pijn doet.

Ford Focus RS500

Vergelijk het met de muziekindustrie. Vóór de tijd dat platenmaatschappijen beseften dat dat internet-ding wel eens zou kunnen aanslaan, kostten cd’s die net uitkwamen ongeveer twintig euro. Redelijk wat voor een beetje muziek, maar een tienermeisje met een op hol geslagen hormonenhuishouding en een H&M-handtas vol zuurverdiende eurobriefjes van iedere zondag éclairekes te verkopen, moet gewoon de eerste zijn om de nieuwe van Hongkong Motel te kopen. Op het moment dat ze net alle liedjes op de plaat woord voor woord kan meezingen, beslist de platenmaatschappij echter dat het tijd is voor een verkoopsboost. Ze brengt een deluxe-editie uit van de cd die het meisje net heeft gekocht, met dezelfde nummers maar een aantal extra “exclusieve” bonustracks én een live-dvd’tje erbij. Een must voor echte Beijing Hostel-fans.

Ford Focus RS500

Twintig euro mag dan wel peanuts zijn om te verkwisten, vertel dat maar eens aan het tienermeisje dat er twee miljoen pistolets voor moest rollen. De RS is ook nog altijd een bijzondere auto, maar vertel dat maar eens aan de klanten die maandenlang op hun auto wachtten in de wetenschap dat die het summum van de voorwielaangedreven hot hatch ging zijn – want het krachtigst en gelimiteerd in oplage. Ergens krijg ik het gevoel dat je gestraft wordt als je een early adopter bent.

Geen probleem, aldus Ford. Voor de RS-eigenaars is er de Mountune-kit. Die verhoogt het aantal pk’s van de RS tot hetzelfde aantal als die van de RS500. Maar is dit in essentie niet motortuning en volgens de letter van de wet nog altijd verboden? Dan is meer dan 30.000 euro veel geld om te besteden aan een auto die strikt genomen niet op de openbare weg mag. En dan blijft nog steeds de kwestie van exclusiviteit.

Ford Focus RS500

Uiteindelijk kan je het Ford niet verwijten dat het zo’n geweldige brok techniek op de baan zet. Een betere auto en meer emotie op de baan kan ik alleen maar toejuichen. Maar toch roept de RS500 bij mij vragen op over de positioneringspolitiek van Ford. Was dit de hele tijd al het plan en wilde het merk gewoon geld aan de hele operatie verdienen? Of merkten ze ineens dat 350 paarden ook mogelijk waren en beslisten ze dan maar om een speciale versie van een speciale versie te maken? Hadden ze dan niet beter de verbeteringen toegepast op de RS-editie van het nieuwe Focus-model dat in de pijplijn zit? Jullie gedachten, graag.