Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Natuurlijk willen we allemaal een nagelnieuwe Clio RS, MX-5, Scirocco of zelfs een Focus RS die we van bij de eerste omwenteling volledig naar onze autominnende hand kunnen zetten. Allemaal speelgoed dat mits een paar jaar stevig afbetalen of het plunderen van de bankrekening binnen de mogelijkheden van de jonge DRIVR kan vallen – zonder dat Eandis overmorgen een budgetmeter aan de kast komt hangen. Maar kan de dorst naar rijplezier niet (veel) goedkoper gestild worden?

autokerkhof1

Zo’n nieuw scheurijzer verliest bij het verlaten van de showroom immers een pak van zijn waarde. En tenzij je een rotsvast geloof hebt in de goedheid van de mens of dagelijks een Weesgegroet prevelt voor vertrek, is een dure omnium tijdens de afbetalingsfase misschien toch wenselijk. Koop je een jonge tweedehands, dan beperk je een deel van deze kwalen, maar bij sommigen knaagt het dan weer om veel centen te geven aan Gebruikt Gerief (of miserie).

We hebben deze theoretische oefening bij DRIVR al een paar keer gedaan, met telkens een imaginair budget en vervolgens de vrije keuze om er iets leuks mee uit te zoeken. Ditmaal hebben we de zaken omgekeerd en zijn we vertrokken vanuit de praktijk, en die praktijk heet gemakkelijkheidshalve AutoScout. We zochten vijf Bijzonder Betaalbare Bolides die ook na de aankoop geen rib zouden mogen kosten: geen vijfliter V8 dus, en evenmin geriatrische patiënten die op het eerste zicht al aan het einde van hun Latijn zitten. En hoe verleidelijk ze ook mogen zijn, geen Italianen met roestige spatborden en zeven ritten rond de aardbol op de teller.

De kandidaten moesten ook dagelijks inzetbaar zijn en de rol van enige auto kunnen vervullen: geen cabrio muurbloempjes voor op zonnige weekenddagen dus (een canvas (vergiet) kap is bovenden duur om te herstellen). Budget? We besloten even mee te surfen op de groene golf van ecoboni en slooppremies, maar dan wel aan de andere zijde van het sop, met andere woorden: “Welke DRIVR kan je kopen voor de 2500 euro die je buurman ontvangt wanneer hij zijn oude GTI voor een BlueMotion inruilt ?”

De criteria samengevat:

– maximum 2500 € (al leert de praktijk dat het onder de 1500€ niet veel soeps meer is)
– minder dan 200 000 km (met hopelijk nog 100 000 te gaan)
– bouwjaar vanaf 1990 (hoewel leeftijd niet alles zegt, is 20 jaar al best respectabel)
– een vermogen van maximum 150pk (het moet ook na de aankoop betaalbaar blijven)
– een manuele bak (om trage, slurpende viertrapsautomaten te vermijden)
– benzine (diesels van dit budget zijn veelal indirect ingespoten en traag)
– een foto bij de advertentie (moet er tenminste in 2D degelijk uitzien)
– direct rijklaar (dus geen ongevalwagens, export only of “moteur tourne, mais…”)
– en uiteraard filteren we vervolgens zelf de DRIVRs uit de (lange) lijst…

Kandidaat 1: Ford Focus Mk1 1.8i

– 116pk
– bouwjaar 2001
– 160000km
– 2500€
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=176011284

ford-focus

Kandidaat 2: Honda Prelude 2.0i

– 133pk
– bouwjaar 1998
– 152000km
– 2500€
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=176118562

honda-prelude

Kandidaat 3: Citroën Saxo VTS 1.6i 16v

– 118pk
– bouwjaar 1999
– 148000km
– 2500€
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=176140289

citroen-saxo

Kandidaat 4: Peugeot 206 2.0i GTI

– 135pk
– bouwjaar
– 175000km
– 2500€
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=176218700

peugeot-206

Kandidaat 5: Ford Puma 1.7i16v

– 125pk
– bouwjaar
– 110000km
– 2599€
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=171037301

ford-puma

DRIVRs, may we have your votes please?