Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

thumb_mercedesslsMINI doet het. Fiat doet het. De reïncarnatie van een vergane glorie betekent meestal een effen pad naar Big Money. Platte commerce of helder inzicht in de markt, wie zal het zeggen? Feit is dat onlangs ook Das Haus in hun rijke archieven is gedoken en er het kroonjuweel van de collectie vond, de 300 SL. Een droomwagen met Gullwing doors, dat zou moeten aanslaan…

Het probleem met retrodesign is oppervlakkigheid. De herinnering wordt opgewekt door vorm, maar niet door inhoud. Vergelijk de fantastische packaging van de oorspronkelijke MINI met de huidige en je begrijpt het meteen. BMW is destijds wel zo verstandig geweest om het rijgedrag op de voorgrond te plaatsen, zodat de link met het icoon van Sir Alec Issigonis niet louter gebaseerd was op het plaatwerk. Volkswagen trapte namelijk wel in deze val en al vrij snel na het debuut viel de interesse in de New Beetle weg: vorm, maar geen inhoud. Mocht men omgekeerd vertrekken en de inhoud als inspiratie nemen, dan zou de vorm waarschijnlijk compleet anders zijn: Citroën zou in dat opzicht vandaag een zwevende DS lanceren die enkel lucht verbruikt…

En nu is dus ook het Huis van Vertrouwen gecapituleerd. De SLS heeft vleugeldeuren, net zoals zijn roemrijke voorouder. Maar in tegenstelling tot de W198 van 1954, die gezegend was met wat de Engelsen zo mooi ‘Pedigree’ noemen, is deze keuze niet ingegeven door het feit dat het buizenchassis gewone deuren onmogelijk maakt. Bij de SLS zitten ze er op omdat de adellijke bloedband zonder dit stijlkenmerk een stuk minder zichtbaar zou zijn.

Mercedes-Benz SLS 1

De 300 Sport Leicht was destijds met weinig vergelijkbaar. De direct ingespoten zescilinder in lijn stuwde de Benz naar dik 260 km/u, in 1954 alstublieft! Het origineel was dus meer vergelijkbaar met supersportwagens zoals een Veyron vandaag, dan met een opgepepte GT zoals de SLS. Een halve eeuw geleden was het ook ondenkbaar dat er ergens in het gamma een ordinaire vierdeurs zou bestaan die nog eens 41 pk en 350 Nm meer zou leveren dan de Übersilberpfeil. Misschien verbaast Mercedes ons binnenkort wel met de elektrische SLS, waarvan men zegt dat van meet af rekening gehouden werd.

mercedes-benz-300_sl_gullwing_1954_800x600_wallpaper_02

Ondertussen wacht ik op de eerste SLS op Vlaamsche Wegen om een beter oordeel te kunnen vellen over het retro-lijnenspel dan mogelijk was onder de salonspots van Frankfurt. En misschien moet ik hiervoor maar afzakken naar de Metropool om mij op te stellen in de Konijnenpijp, want blijkbaar is de nieuwe op z’n best in tunnels. Tot dan koester ik liever de zeldzame keren dat ik een echte Gullwing mocht aanschouwen.