Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bericht van Google. “Geachte Heer Divjak, uw vermoeden blijkt correct: voor de lancering van de Genesis Coupé had er nog nooit iemand de termen ‘Hyundai’ en ‘Drift’ door onze zoekmachine gehaald. Maar dat veranderde drastisch bij de Koreaanse introductie eind 2008, en nog eens bij de Amerikaanse onthulling begin 2009. Sindsdien registreren we zelfs frequente combinaties met pro-drifter Rhys Millen, ook al blijven rijtests uit België zo goed als onbestaande.” Hoog tijd om daar verandering in te brengen…

genesiscouprighshot

Regel nummer één: vergeet alles wat je van de voorwielaangedreven Coupé uit 1996 weet. De nieuwe is namelijk geen evolutie van dat gedrocht, maar een herwerking van de luxueuze Genesis-sedan die niet in Europa te krijgen is. Saillant detail: de hier afgebeelde tweedeurs evenmin. Seoul is er immers nog niet uit of ze hun 370Z-concurrent in onze contreien willen aanbieden, maar dat heeft Hyundai België er (gelukkig) niet van weerhouden om drie Amerikaanse exemplaren te kopen en aan het lokale autojournaille voor te stellen. Dat trio weerspiegelt grosso modo het aanbod waarmee buitenlandse kopers geconfronteerd worden: een manuele 2.0 turbo met 210 pk, een automatische 3.8 V6 met 310 pk of een Track Special met de handgeschakelde V6 en een heleboel DRIVR-upgrades. Drie keer raden met welke wij aan de haal gingen…

mw8t2366mw8t2369

mw8t2373_mg_8940

De uiterlijke kenmerken van dat Track Package beperken zich tot negentienduimers, een subtiele kofferspoiler en Brembo-stoppers met vier zuigers. Alleen blijken onze remmen – vers van de Antwerpse persintroductie – niet meer tip-top, waardoor we de lovende kritieken van buitenlandse collega’s niet kunnen verifiëren. Wat we wel kunnen beschrijven, zijn de stijvere shocks en veren die de Coupé een ietwat nerveuze demping bezorgen. Daar ontbreekt het de Koreaanse ingenieurs nog aan ervaring (de Genesis Coupé is hun allereerste RWD-sportwagen) – maar is dat werkelijk gegronde kritiek op een product dat voor DRIFTR‘s bedoeld is? Bovendien beperkt zo’n afstelling de rolneigingen tot een knap minimum om het stuur in harmonie met de sper te laten werken. Maar daarover hieronder meer.

Het stuur van de Coupé is er eentje van de oude slag (hydraulisch via een servopomp beter dan elektrisch om de planeet te redden) en aangenaam direct in de omgang. Een tikkeltje licht misschien, vooral aan hogere snelheden waar topexemplaren gradueel zwaarder worden en meer tegengewicht bieden. Dat van de Hyundai begint dus goed, maar mocht aan het eind van de zessecondensprint toch wat meer feedback geven. Trager worden ook, want op de snelweg is het bijna té enthousiast om van richting te veranderen. Gelijkaardige kritiek op het gaspedaal dat samen met zware koppeling enige gewenning vraagt en duidelijk maakt dat er 310 paarden en 361 Nm op de loer liggen – eender waar in het toerentalbereik. Qua klank leunt de Lambda-V6 trouwens dicht aan bij de 3.7 van Nissan, ook al is het Hyundai-blok meer afgesteld op koppel dan op hoogtoerig vermogen.

mw8t2399

_mg_8944_mg_8957

En daarmee zijn de we bij de essentie van deze rijtest aanbeland: hoe dwars gaat de Genesis Coupé op commando? Genuanceerd antwoord: tot de Bridgestone RE050A’s het begeven . Zij het enkel – en daar komt de nuance – wanneer het ESP uit staat. Het goede nieuws eerst: de stabiliteitscontrole kan uit, en zelfs met een korte knopdruk beter dan de NASA-procedure die veel Europese systemen kenmerkt. Het enige probleem is dat het vangnet in actieve toestand helemaal niets toelaat waardoor zelfs ordinaire sprints op oneffen wegdek in de kiem worden gesmoord. Wil je de balans van de wagen zelf bepalen, dan moet het dus af – maar wie voelt zich daartoe geroepen in de regen op de openbare weg? Toegegeven: is het eenmaal gedeactiveerd, dan haakt de sper achteraan meteen in om de twee Bridgestones in harmonie te laten schuiven. En ondanks het gewichtsnadeel ten opzichte van de 370Z (1.580 vs. 1.470kg) voelt de Hyundai vinniger aan dan de beter afgewerkte Nissan, die zich zowel vanbinnen als vanbuiten creatiever toont.

Mocht CEO Chung-Mong Koo dus beslissen om ons de Genesis Coupé te gunnen, dan zullen we daar zeker niet rouwig om zijn. Bovendien zegt mijn buikgevoel dat Hyundai België iets aan het bekokstoven is… Als dat effectief blijkt, dan zal alles van de prijszetting afhangen. In Amerika kost een standaard 3.8 vijftien procent minder dan een basis-370Z, wat met een Belgische prijs van pakweg 36.000 euro zou overeenkomen. Doe er nog wat paarse eurobriefjes voor het Track Package bij (anders krijg je de driftsper niet), en de 370Z heeft wel degelijk een serieuze rel in het verschiet. Kortom: importeren die handel, want dit speeltje zet Hyundai resoluut op de sportwagenkaart.

_mg_8931

[Foto’s & Video’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak – Rig-Shot: Jordi Lauwers]

HYUNDAI GENESIS COUPÉ 3.8 V6 Track Package

Plus Min
+ Hyundai’s eerste DRIVR – (Nog) niet beschikbaar in Europa

Weggecijferd

Motor 3.8 V6
Aandrijving achterwielen
Vermogen 310 pk
Koppel 361 Nm
Gewicht 1580 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,5 s
Topsnelheid 240 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten)
Basisprijs (niet beschikbaar)
Fiscale PK (niet bepaald)

Verdict

8 op 10

mw8t23811