Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ons educatief systeem is gebaseerd op het principe van jarenlange training. Elk vak binnen het lessenpakket wordt exhaustief bestudeerd en herhaald. Dit alles zodat we op het glorieuze moment wanneer we de arbeidsmarkt betreden optimaal voorbereid zijn. Goed systeem. Maar waarom doen bepaalde mensen een spontane caca nerveux wanneer er hetzelfde geprobeerd wordt met autorijden?

les2_500

Neem nu het vak Nederlands. Vanaf het eerste leerjaar wordt onze vaardigheid erin met mondjesmaat aangescherpt. Eerst leren we elke letter apart kennen. Dan zien we hoe letters woorden vormen en hoe die – nog wat later – gecombineerd kunnen worden tot zinnen. Na die basis volgen de meer complexe zaken als zinsontleding, gevolgd door symboliek en metataal in de literatuur, alliteraties, pleonasmen, contaminaties en mogelijk nog wat presentatie- en uitspraaktechnieken. Kortom, elk aspect van de Nederlandse taal wordt zo geperfectioneerd dat je tegen het einde van je educatieve loopbaan al iemand kan corrigeren nog voor die zelf weet dat hij of zij iets gaat zeggen.

Ik heb eens uitgeteld hoeveel jaar ik Nederlandse les heb gekregen in heel mijn leven. Ik kwam uit op 17 jaar! Zeventien! De meeste honden leven zo lang niet. Het hangt natuurlijk af van wat je studeert, maar normaal kom je vrij gemakkelijk aan twaalf jaar. Je zou dus denken dat een goede voorbereiding voor belangrijke dingen waar je dagelijks mee bezig bent in onze maatschappij enkel wordt aangemoedigd. Maar dan ben je goed mis.

raceplanetnl_500

Want wanneer ex-F1-coureur Michael Bleekemolen autorijles voor kinderen vanaf tien jaar organiseert op het circuit van Zandvoort, is er meteen protest van Veilig Verkeer Nederland. Die vindt dat de leeftijdsgrens er niet voor niets is en dat zo’n initiatief kinderen in de verleiding brengt om voor de wettelijk toegestane leeftijd clandestien met een auto te rijden. Alsof enkel pubers die op het circuit rijden geneigd zijn om de auto van de ouders te lenen voor een joyride? Wat dan met ouderlijke verantwoordelijkheid? En als je je kind toch niet kan tegenhouden, dan kan hij of zij maar beter goed rijden, lijkt me dan.

Bleekemolen zelf redeneert – naar analogie met zichzelf en zijn broer – dat mensen die vanaf jonge leeftijd in contact komen met wagens bekwame chauffeurs worden. Tijdens zijn les krijgen de jongeren eerst wat uitleg over de koppeling en rem en kunnen dan het afgesloten circuit op aan maximaal 60 km/u. Het grote voordeel is dat hier geen bomen of lantaarnpalen staan en er geen tegenliggers zijn, zodat ze zich volledig kunnen concentreren op het rijden zelf. Het zou wat anders zijn als de jongeren de sleutels van een GT-R in de handen wordt gestopt met de mededeling “veel succes, laat je maar eens goed gaan!”, maar Bleekemolens manier lijkt mij allesbehalve onverantwoord. En zelf geloof ik ook sterk in die aanpak.

Sinds twee jaar kart ik regelmatig en doe ik mee aan wedstrijden. Als ik vergelijk wat ik qua autobeheersing tijdens die laatste twee jaar geleerd heb in vergelijking met de zeven voordien (toen ik gewoon met de auto reed), is het verschil enorm. Doordat je enkel met rijden bezig bent en door de afwezigheid van vering, ABS, ESP, servo en andere hulpmiddelen kom je heel efficiënt tot een beter begrip van hoe autorijden werkt. En daar kan ik voor de openbare weg alleen maar de voordelen van inzien.

charlie-metcalfe_evocouk_5002

Er wordt ook steevast van uit gegaan dat mensen die op circuit rijden roekeloze snelheidsduivels zijn, maar moesten de criticasters de tijd nemen om die wereld even te verkennen, dan zouden ze zien dat veiligheid nergens zo hoog in het vaandel wordt gedragen. Niet in het minst omdat de mensen er weten wat de gevaren zijn en hoe groot de impact kan zijn van een foute beslissing. Dat maakt hen weliswaar niet altijd leuke bijzitters. Feit is dat mensen die weten waarover ze spreken wel belang hechten aan een goede rijopleiding. Zo rijdt de dertienjarige zoon van Harry Metcalfe (oprichter van EVO Magazine) al met papa’s Renault Clio Trophy in een serie die jongeren voorbereidt op de openbare weg door hen tijdens evenementen op privéterrein veilig te leren rijden.

charlie-harry-metcalfe_evocouk_5002

De afkeer van initiatieven als dat van Bleekemolen is er dan ook geen die gebaseerd is op inhoud. Hij is gestereotypeerd en wordt bij sommige mensen getriggerd door woorden als “auto”, “circuit” en “motor”. Voeg daar “kinderen” bij en het hek is helemaal van de dam. Het is spijtig dat men niet verder kijkt dan dat. Iedereen is het erover eens dat je jarenlange training nodig hebt om de Nederlandse taal volledig onder de knie te krijgen. Waarom wordt een initiatief als dat van Bleekemolen, dat hetzelfde principe hanteert voor iets zo complex en moeilijk als autorijden, dan als slecht bestempeld? Een correct taalgebruik is heel belangrijk, maar met misspellen heeft nog niemand een arm, been of leven verloren.

[Bronnen & foto’s: rnw.nl, raceplanet.nl, evo.co.uk]