Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met een titel als deze is volgende vraag niet uit de lucht: “Zou je?”. Zou je minimaal 88.500€ – want dat was de Belgische nieuwprijs in 2003 – neertellen voor een perfect geconserveerde M3 CSL met 169 eenzame mijlen op de klok? Ondergetekende in ieder geval niet, ook al staat die te boek als een zelfverklaard BMW-fan. Hieronder lees je waarom.

preproductiem3csl

Het is uitzonderlijk dat een constructeur een pre-productiemodel te koop aanbiedt. Die zijn vaak inferieur van kwaliteit, en – hou je vast – meestal bedoeld voor de shredder om naderhand geen garantierisico’s te lopen. Meteen de reden waarom deze door BMW aangeboden CSL volledig onder handen genomen wordt vooraleer de koper ermee buiten mag rijden. En dat laat ruimte voor verbetering zoals de advertentie onomfloerst stelt: “M GmbH have offered the services of their engineers who are able to offer a range of bespoke packages for the car; perhaps a roll cage or an individual re-trim to the interior?” Niet je doordeweekse occasie dus.

Straffer nog: BMW biedt opnieuw twee jaar garantie op alle onderdelen, inclusief de SMG-bak. En net daar knelt het schoentje. De CSL was bij de eerste om zo’n digitale transmissie te monteren – en hoewel die sequentiële zesbak vandaag nog altijd mee kan, is het een onderdeel dat de tand des tijds slecht zal doorstaan. Nog gezwegen van wat ze binnen twintig jaar van schakeltijden rond de 80 milliseconden zullen maken… Ik blijf er dan ook bij dat dergelijke systemen ideaal zijn voor allesdoeners, maar minder geschikt voor analoge/tijdloze racers als de CSL. Ook al is de rest van deze Coupé Sport Leichtgewicht om duimen en vingers bij af te likken zoals Top Gear destijds magistraal capteerde:

[Meer info op ClassicCarHeroes.co.uk]