Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een nieuwe Volvo met DRIVR-aspiraties? Misschien niet wat je van een doordeweeks model zonder R-badge zou verwachten, maar niettemin de enige waarheid als we de marketingjongens uit Göteborg mogen geloven. Hun nieuwe S60 gaat immers als naughty Volvo door het leven, en knipoogt naar schuinsmarcheerders die rijdynamiek even hoog in het vaandel dragen als de obligate portie veiligheid. Of wij overtuigd zijn?

rijtestvolvos60j

Van de zomerse locatie vlakbij Lissabon alleszins wel. De slingerende kuststroken, woeste oceaangolven en mistige rotspartijen zijn de uitgelezen plek om wat testkilometers te malen. Doe daar nog 25 graden en bijna zoveel testwagens bij, en je weet dat de kritiekmeter opnieuw gecalibreerd moet worden. Maar vooraleer we geanimeerd “en route!” scanderen – veiligheid voorop. En dat blijkt geen staaltje rechts verkiezingspropaganda maar Volvo’s missie om naar een botsingvrij wagenpark te evolueren; naast het van de XC60 bekende City Safety System pakken de Zweden op de S60 namelijk met het Pedestrian Detection System uit. Simpel gesteld zal dat volautomatisch tot stilstand afremmen wanneer een suïcidale voetganger het laatavondnieuws dreigt te domineren. Fantastisch toch?

rijtestvolvos60b

Alvorens we daar volmondig ‘ja’ op antwoorden, doen we het systeem even uit de doeken. Achter de binnenspiegel zit een zwartwitcamera die continu beelden registreert en vergelijkt met wat hem als menselijk werd aangeleerd. De module van de radargestuurde cruise-control meet vervolgens de afstand tot het dreigende gevaar, verwittigt via een luide buzzer met een rood flikkerlicht om finaal via het ABS tot stilstand te remmen. Opgelet: enkel onder de 35 km/u, want anders vertraagt het de wagen alleen om de botsimpact te verkleinen. In de praktijk (lees: op een verlaten parking) hebben wij het systeem aan de hand van onbeweeglijke dummy’s getest en kunnen concluderen dat het feilloos werkt in gesimuleerde omstandigheden. Vragen over sneeuw, bochtenwerk of mensen met een ongewone vorm (denk aan carnavalfiguren) worden als lastig bestempeld en opzij geschoven met het excuus dat het systeem een wereldprimeur is dat continu verbeterd kan worden. Een gadget met andere woorden, ook al plakt Volvo er een vette disclaimer op.

rijtestvolvos60g
rijtestvolvos60crijtestvolvos60f

Ander saillant detail is het aantal camera’s en sensoren dat een full-option S60 tegenwoordig bevat. De unit aan de binnenspiegel huisvest een regensensor, lichtsensor, zwartwitcamera en twee extra camera’s voor het standaard City Safety System. Onderaan de buitenspiegels vinden we twee BLIS dodehoekcamera’s,vooraan in de grille nog een  radareenheid voor de cruise-control, in de kofferklep een achteruitrijcamera en vooraan  – eveneens in de grille – een 180-graden omgevingscamera die de neus beschermt bij het uitrijden van een garage. Zelfs in een modaal Big Brother-huis heeft de omgeving meer privacy, wat de S60 tot een ideale wagen voor de verkeerspolitie promoveert. Vooral die van Leuven…

Tackelen we eindelijk de baantjes in en rond het Portugese Sintra, dan wordt meteen duidelijk dat Volvo wel degelijk naughty bedoelt beter dan noughty – want deze nieuweling rijdt merkbaar scherper dan de bekende C30, V50 of C70. Het elektrohydraulische stuur voelt correct aan, laat zich bovendien instellen inzake weerstand en reageert directer dan weleer. Ook het onderstel geniet van de stuurinput en zal niet exuberant overhellen of vroegtijdig ondersturen. Maar wanneer de Conti’s uiteindelijk hun limiet bereiken, gaat de S60 toch over zijn neus schuiven beter dan de achterkant sportief te zetten. Zelfs het optionele all wheel drive-systeem of het dynamisch geschakelde ESP kunnen daar weinig of niets aan veranderen, waardoor de naughty-woordspeling toch wat overdreven lijkt – ook al zullen slechts weinigen daarom malen.

rijtestvolvos60h

Onder de kap ligt een nieuwe tweeliter D3 die dankzij vijf cilinders een stuk gecultiveerder (en vooral leuker) gromt dan eender welke vierpitter diesel. De fun begint vanaf 1500 toeren terwijl een muur van koppel en een precies schakelende zesbak ietwat onverwacht doen concluderen dat de later geteste 2,4 D5 zijn meerprijs niet waard is. Met als resultaat dat deze nieuwe D3 zeker de meest homogene motorisatie van het geteste kwartet is. Dat de grotere D5-dieselaar minder aangenaam gezelschap blijkt, ligt dan ook vooral aan de traag schakelende automaat die niet altijd doet wat je verwacht.

rijtestvolvos60i

Diezelfde Geartronic  kwijt zich veel beter van zijn taak in de 304pk sterke 3,0 T6-variant. Meteen goed voor flukse acceleraties, het betere rollercoasterwerk en immer mooie zespittersymfonieën – al weet je dat die in ons landje slechts een handvol verkopen voor zijn rekening zal nemen. En omdat DRIVR zich logischerwijs op octaanliefhebbers richt, kan een kort ritje in de 2.0 turbobenzine niet ontbreken. Maar ondanks 200 paarden en een Zweedse DSG  genaamd Powershift kan ook die de schitterende D3 niet van z’n troon stoten; de bak schakelt voldoende snel en levert intuïtieve en ecologisch geprogrammeerde gangwissels, maar de motor mist bij een zware voet toch sportieve ambities. Duidelijk bedoeld voor landen waar koning diesel niet heerst én eerder bestemd om schakellui te rijden zonder de werkingsgeluiden van een zelfontbrander. De betere cruiser dus, maar wel eentje die op ons testparcours gemiddeld 12,4 liter Euro95 slikte…

rijtestvolvos60a

En last but not least nog wat statische bemerkingen. Ook Volvo kiest voor een sterk aflopende daklijn en knipoogt naar een dynamische vormgeving genre Insignia of Passat CC. De wagen groeide – in tegenstelling tot veel andere middenklassers – bijna niet, wat zich dan ook niet in een bepaald riante binnenruimte vertaalt. Voorin zit alles als gegoten (niet in het minst de goede Volvo-stoelen), maar achterin heb je liever geen Scandinavisch lang bovenlichaam – terwijl de koffer met zijn 390 liter royaal is voor een driver’s car, maar ronduit alarmerend voor een cijferfetisjist. Met een vanafprijs van 29,500€ voor de D3 is de S60 bovendien erg aantrekkelijk geprijsd aangezien gelijkwaardige concurrenten minstens drie- tot vierduizend Euro duurder zijn. Noodzakelijk om het hoofd te bieden aan fiscaal gunstigere tegenhangers tot de komst van de 1,6 DRIVe, maar eveneens mooi meegenomen.

Kortom: de nieuwe S60 is een Playboy zonder bloot. Hij prikkelt de zinnen maar blust de verlangens niet (meteen). Of dat evenwel een prioriteit is voor huisvaders die hun Audi willen inruilen, is gelukkig een retorische vraag.  Tenslotte wil iedereen wel eens schuin marcheren zonder over de schreef te gaan, en daar is de D3 de ideale kandidaat voor.

[Foto’s & Video: Volvo]

VOLVO S60 T3 powershift

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 203 pk
Koppel 300 Nm
Gewicht 1570 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,2 s
Topsnelheid 230 km/h
Gem. testverbruik 12,2 l/100 km
Prijs (vanaf) 33.950 euro
Fiscale PK 11

Verdict

7 op 10

VOLVO S60 T6 Geartronic AWD

Weggecijferd

Motor 3.0 6-in-lijn turbo
Aandrijving All wheel drive
Vermogen 304 pk
Koppel 440 Nm
Gewicht 1720 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,5 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 13,9 l/100 km
Prijs (vanaf) 44.600 euro
Fiscale PK 15

Verdict

8 op 10

VOLVO S60 D3

Weggecijferd

Motor 2.0 5-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 163 pk
Koppel 400 Nm
Gewicht 1600 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,1 s
Topsnelheid 220 km/h
Gem. testverbruik 8,0 l/100 km
Prijs (vanaf) 29.500 euro
Fiscale PK 11

Verdict

8 op 10

VOLVO S60 D5 Geartronic AWD

Weggecijferd

Motor 2.4 5-in-lijn turbodiesel
Aandrijving All wheel drive (optie)
Vermogen 205 pk
Koppel 420 Nm
Gewicht 1680 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,1 s
Topsnelheid 225 km/h
Gem. testverbruik 9,5 l/100 km
Prijs (vanaf) 38.500 euro
Fiscale PK 13

Verdict

7 op 10