Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De vraag of een hot hatch het ultieme wagentype is, wordt hier frequent gesteld. Tegenstanders vervallen vaak in vragen als “Waarom heeft iemand 300 paarden nodig om te gaan winkelen?” terwijl fans de zakelijke omschrijving van de AutoGids prefereren: allesdoener en rijmachine in één. Een omschrijving die niet alleen Clarkson, maar vooral onze unanieme redactie met plezier onderschrijft. En dat creëert dilemma’s.

rs3

Sinds Ford de paardenwedloop op 305 – en in het geval van de RS500: op 350 – afklokte, heeft de concurrentie niet stilgestaan. Potente rallyderivaten vallen ondertussen ook onder de definitie ‘hatchback’, terwijl de snelste Golf zelfs  270 pk huisvest. En omdat de hiërarchie van het VAG-concern vindt dat de Audi S3 niet kan onder doen voor Volkswagen, lonkt de brullende vijfpitter van de TT-RS alsmaar harder naar de uitgaande A3. De voorspelling? Een RS3 met minimaal 310 paarden en een Quattro-gestuurde aandrijving – inclusief spoilers, overbemeten remmen en een een overdaad aan LED-lampjes. De top van 250 en klassieke sprint in de vijf zijn bijna obligatoir.

audittrs

Het feit dat Audi al een gelijkaardige TT-RS aanbiedt, doet natuurlijk de vraag rijzen of zo’n RS3 een nuttige aanvulling is voor het A3-gamma. Kortom: een nieuw luxeprobleem in het verschiet of een DRIVR-ShootOut om naar uit te kijken? Want als die RS3 er uiteindelijk komt, zit Audi met twee sportwagens waarvan enkel de carrosserievorm verschilt. Kan de heilige hatch zijn status dan nog bevestigen, of zitten we met een Judas aan boord? Faites vos jeux!