Red Bull geeft je Vleugels: voor Vettel een mooie slogan die zijn pole en overwinning netjes vertaalde, voor Webber de schrik van zijn leven. Laatgenoemde begon de race nochtans vleugellam, na een moeizame start waarbij Hamilton en Alonso voorbij glipten – gevolgd door een hele meute die de Australiër ver deed terugvallen. Maar dat was nog niets vergeleken met de salto die hem te wachten stond…
Hamilton stormde bij de start ei zo na door tot op de eerste stek, maar Vettel stak daar een stokje voor met een beschadigde neus voor de Brit als gevolg. Dat zou hem echter niet hinderen om Vettel te blijven volgen, en ook Alonso kon aansluiten om zijn oude teamgenoot in het vizier te houden. Ondertussen slaagde een oude Duitser erin om zich vanop de 15e stek een weg door het veld én voorbij Rosberg te banen tot op 11e positie. Zo zien we de GP-starts graag.
De teruggevallen Webber maakte na een lange pitstop terrein goed en liep gestaag in op veertiende man Heiki Kovalainen. Alleen: het snelheidsverschil tussen de Lotus en de Red Bull was dermate groot dat Webber zich in de slipstream verslikte en remmen tekort kwam voor Swing Bridge. De Australiër reageerde te laat, en lanceerde zijn bolide over de versnellingsbak van Kovalainen richting blauwe lucht – een hallucinant beeld vanuit de cockpit. Een salto later belandde hij ondersteboven op de baan en botste gelukkig terug op zijn wielen om met een stevige klap in de bandenmuur te eindigen. Webber bleek ongedeerd en iedereen slaakte een zucht van verluchting: dit had anders kunnen aflopen op een stratencircuit met betonnen omheining…
De meningen over de verantwoordelijkheid van de crash bleken ook bij de BBC verdeeld: Coulthard meende dat een tragere wagen plaats had moeten ruimen en bij het remmen geen twee keer van rijlijn had mogen veranderen, terwijl Eddy Jordan van mening was dat iedereen zijn plaats mag verdedigen… En hoewel het volgens DC extreem moeilijk is voor Webber om – in de remzone en aan een dergelijke snelheid – te bepalen wat de voorligger gaat doen, leek de Australiër ons toch veel risico te nemen door zo kort te volgen op een wagen die sowieso veel trager was.
Ook de fase volgend op het ongeval zorgde voor commotie: de Safety Car kwam de baan op naast Hamilton die Alonso nog altijd in zijn kielzog voerde. De Brit aarzelde even en besloot toen voor de SC door te rijden, waardoor de Spanjaard furieus geblokkeerd raakte achter de zilveren SLS. Alonso viel door de daaropvolgende pitstops helemaal terug, terwijl Hamilton netjes tweede bleef na Vettel. Zelfs een drive through enkele ronden later veranderde daar niets aan. Een ander slachtoffer van de pitstops onder SC was Schumacher; door slechte timing van het team moest hij na zijn stop wachten aan het einde van de pitstraat tot het hele veld gepasseerd was; tot zover de geslaagde inhaalrace van bij de start.
Vettel won dus, Hamilton deed een goede zaak in het kampioenschap en Button paktte belangrijke punten op plaats drie… tenzij de wedstrijdleiding daar anders over beslist. Button en nog acht andere rijders mogen zich immers aan enkele strafseconden verwachten doordat ze met ‘onaangepaste’ snelheid achter de SC volgden. Wait & see.
TOP
+ Vettel bewijst zijn zelfvertrouwen én het team een goede dienst door soeverein de race te leiden (al scheelde het soms niet veel…)
+ Sauber en Kobayashi maken indruk door goede strategie, betrouwbaarheid en vastberadenheid.
+ Hamilton rijdt een sterke race en zou het Vettel zonder drive trough iets warmer gemaakt hebben. De Brit doet hoe dan ook een sterke zaak in de strijd voor de titel.
+ Barichello rijdt onopvallend naar een vierde stek (de straftijden afwachten…)
FLOP
– Webber is de vliegende pechvogel van de dag, maar heeft dat deels aan zichzelf te danken. Tegelijk is hij ook de ongedeerde geluksvogel van de dag.
– Alonso was sterk bezig, maar temperament en furie zijn niet altijd bondgenoten in de F1, waardoor hij in al zijn frustratie voor de eindmeet nog kostbare plaatsen verloren ziet gaan (maar door de straffen voor zijn voorliggers zou hij nog een hazensprong kunnen maken).
– Schumacher wou geen commentaar geven aan Eddy Jordan en Martin Brundle voor de race. Hij leek goed te starten, maar viel door slechte pitstopstrategie terug. Al moeten we zeggen dat hij sterke tijden reed en geen unfaire manoeuvres deed…
RESULTAAT RACE 9:
Pos | No | Driver | Team | Laps | Time/Retired | Grid | Pts |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 57 | 1:40:29.571 | 1 | 25 |
2 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 57 | +5.0 secs | 3 | 18 |
3 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 57 | +12.6 secs | 7 | 15 |
4 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 57 | +25.6 secs | 9 | 12 |
5 | 11 | Robert Kubica | Renault | 57 | +27.1 secs | 6 | 10 |
6 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 57 | +30.1 secs | 13 | 8 |
7 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 57 | +30.9 secs | 18 | 6 |
8 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 57 | +32.8 secs | 4 | 4 |
9 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 57 | +36.2 secs | 11 | 2 |
10 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 57 | +44.3 secs | 12 | 1 |
11 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 57 | +46.6 secs | 5 | |
12 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 57 | +47.4 secs | 16 | |
13 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 57 | +48.2 secs | 17 | |
14 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 57 | +48.2 secs | 10 | |
15 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 57 | +48.8 secs | 15 | |
16 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 57 | +50.8 secs | 14 | |
17 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 56 | +1 Lap | 21 | |
18 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 55 | +2 Laps | 23 | |
19 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 55 | +2 Laps | 22 | |
20 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 55 | +2 Laps | 24 | |
21 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 53 | +4 Laps | 19 | |
Ret | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 49 | Exhaust | 8 | |
Ret | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 8 | Accident damage | 20 | |
Ret | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 8 | Accident | 2 |
Opmerking: Button, Barrichello, Kubica, Sutil, Buemi, De la Rosa, Petrov, Liuzzi en Hulkenberg hebben elk vijf seconden straftijd gekregen voor overdreven snelheid achter de safety car. Glock kreeg er twintig omdat hij blauwe vlaggen genegeerd heeft.
STAND:
Pos | Driver | Nationality | Team | Points |
---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | British | McLaren-Mercedes | 127 |
2 | Jenson Button | British | McLaren-Mercedes | 121 |
3 | Sebastian Vettel | German | RBR-Renault | 115 |
4 | Mark Webber | Australian | RBR-Renault | 103 |
5 | Fernando Alonso | Spanish | Ferrari | 98 |
6 | Robert Kubica | Polish | Renault | 83 |
7 | Nico Rosberg | German | Mercedes GP | 75 |
8 | Felipe Massa | Brazilian | Ferrari | 67 |
9 | Michael Schumacher | German | Mercedes GP | 34 |
10 | Adrian Sutil | German | Force India-Mercedes | 31 |
11 | Rubens Barrichello | Brazilian | Williams-Cosworth | 19 |
12 | Vitantonio Liuzzi | Italian | Force India-Mercedes | 12 |
13 | Kamui Kobayashi | Japanese | BMW Sauber-Ferrari | 7 |
14 | Sebastien Buemi | Swiss | STR-Ferrari | 7 |
15 | Vitaly Petrov | Russian | Renault | 6 |
16 | Jaime Alguersuari | Spanish | STR-Ferrari | 3 |
17 | Nico Hulkenberg | German | Williams-Cosworth | 1 |
18 | Pedro de la Rosa | Spanish | BMW Sauber-Ferrari | 0 |
19 | Heikki Kovalainen | Finnish | Lotus-Cosworth | 0 |
20 | Karun Chandhok | Indian | HRT-Cosworth | 0 |
21 | Lucas di Grassi | Brazilian | Virgin-Cosworth | 0 |
22 | Jarno Trulli | Italian | Lotus-Cosworth | 0 |
23 | Bruno Senna | Brazilian | HRT-Cosworth | 0 |
24 | Timo Glock | German | Virgin-Cosworth | 0 |