Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De simpele peer van weleer is vandaag de dag een pak complexer geworden. Sommige lampenclusters herbergen tegenwoordig meer lichtjes dan de oevers van de Schelde, en die trend lijkt nog maar net gelanceerd. Maar er zijn ook constructeurs die zich geen maatwerk kunnen permitteren en elders een licht moeten gaan opsteken.

Lichtblok

Autolichten moeten aan een pak homologaties voldoen, zeker als het voertuig op verschillende continenten verkocht wordt, en dat maakt ze een relatief dure kostenpost. Voor koplampen is niet zozeer het heldere afdekglas het probleem, maar eerder de complex gevormde reflector aan de binnenzijde van het lichtblok. ‘Afdekglas’ is eigenlijk al lang geen correcte benaming meer, want het glas is intussen vervangen door slagvast polycarbonaat. En daar waar je vroeger allerlei groeven in het glas zag, gebeurt de bundeling van het licht nu in het lichtblok zelf door de grillig gevormde reflector. Achterlichten zijn wat eenvoudiger, maar ook hier vergt een eigen look wel wat centen.

Een andere reden om te kiezen voor bestaand materiaal is de leverbaarheid: een lamp van een massaconstructeur is zowat overal verkrijgbaar door een fijnmazig netwerk van dealers. Hetzelfde geldt voor (standaard)lampen uit de groothandel, zoals Hella. Als een kleine garnaal zonder dit netwerk zijn eigen lamp laat ontwikkelen, moet hij dus ook garant kunnen staan voor de beschikbaarheid ervan in het hol van Pluto. Vooral (zeer) kleine constructeurs lenen daarom wel eens het licht bij de groten, met wisselend succes overigens. Hieronder een paar voorbeelden van diverse pluimage.

McLaren F1
Richtingaanwijzers vooraan: Lotus Elan
mclaren-f1-front1
lotus-elan-s2

Achterlichten: Bova Futura (standaardlampen)
mclaren-f1-1
bova-futura-1

Morgan Aeromax
Koplampen: MINI
morgan-aeromax-1
mini-cooper-s-1

Achterlichten: Lancia Thesis
morgan-aeromax-2
lancia-thesis-1

Aston Martin DB7
Achterlichten: Mazda 323F
aston-martin-db7-2
mazda-323f-1

Invicta S1
Achterlichten: VW Passat
invicta-s1-3
vw-passat-1