Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nieuwbakken CEO Dany Bahar is formeel: de rentabiliteit van Lotus moet omhoog. Daarvoor verhoogt hij de productie van 2.500 tot 8.000 exemplaren en introduceert de komende jaren zomaar even vier nieuwe modellen die allemaal op het Salon van Parijs zullen figureren. Zoals er zijn: de langverwachte Esprit (misschien zelfs met Lexus-V8 of V10-kracht), de hardcore 3-Eleven (op Evora-basis), de gesuperchargede Evora (met 350pk) en last but not James – een gepeperde hatchback!

lotusprotonsatria

Eentje om erin te komen: de Proton Satria Neo zoals 25 keer rechtshandig gebouwd

lotusprotonsatria31lotusprotonsatria2

Wie de actualiteit manisch volgt, weet dat Lotus recent nog een hatchback onder handen heeft genomen: de Proton Satria Neo R3 Lotus Racing. Een beperkte oplage ter ere van de F1-herintroductie die op 25 exemplaren beperkt was en niet op het vasteland gecommercialiseerd werd. En bovendien: met 145pk en 9,2 naar de 100 niet bepaald ‘heet’, ook al zaten er verstelbare Öhlins onder en haalde Lotus 63kg van het totaalgewicht. Neen, voor een Europese hot hatch is er veel meer nodig – en daarvoor kijkt Lotus nu naar het Proton Italdesign Emas Country Concept dat begin dit jaar op Frankfurt getoond werd.

lotusprotonemas

En dan het concept van Italdesign waarop de hot hatch zich zal baseren

lotusprotonemas2lotusprotonemas3

Details zijn er nog niet, maar volgens de laatste persco in Maleisië zou de vijfdeursvariant als Proton verkocht worden terwijl Lotus de gepeperde driedeurs voor zijn rekening neemt. Voor de motor(en) zijn er twee opties: de eerste is een kant-en-klaar blok van huisleverancier Toyota, de tweede een door Cosworth getunede Proton-krachtbron zoals recent overeengekomen met de Britse motorenbouwer. Maar wat het binnen twee jaar ook wordt: een (hete) hatchback is de ideale manier om het volume drastisch de hoogte in te jagen en toch de nodige credibiliteit te behouden. Want een Hot Hatch met een Lotus-embleem op de neus, wie wil dat nu niet!?