Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

190D op de kofferbak, een dikke rookpluim, een gehaakt hoesje over de WC-rol op de hoedenplank en een nummerplaat met te weinig tekens, allemaal weggevers voor het startschot van een welgemikt inhaalmanoeuvre. Toch zijn niet alle telgen van Mercedes’ eerste Compact zo sloom. Er bestond namelijk ook een uiterst hitsige variant en die smeekte om een gelijkaardige aanpak. Geen probleem voor een schare F1-piloten, zo blijkt…

190d

De W201 werd gelanceerd in 1982 en bleef twaalf jaar in productie – een eeuwigheid naar huidige normen. Dat er vandaag nog een pak rondrijden, is te wijten aan de superieure bouwkwaliteit en de eenvoudige mechaniek. Een 190 dieselstoof met een half miljoen kilometers achter de Ster is dan ook geen uitzondering. Toch zat er meer in de compacte layout met achterwielaandrijving dan alleen marathonlopen. Een paar jaar na de lancering kon je ook kiezen voor een snerpende viercilinder met 16 kleppen ontwikkeld door Cosworth. Dat smaakt al meer naar DRIVR-kost.

mercedes-190e-23-16v-1

Om het nieuwe topmodel te promoten hield Mercedes in 1984 een bijzondere race op de vernieuwde Nürburgring. Das Haus voorzag twintig identieke wagens en vroeg even veel F1-piloten vriendelijk om enkele promorondjes te rijden. De opzet was ludiek, maar met dit soort competitiebeesten zou een race nooit zomaar een gezellig onderonsje worden. Wat te zeggen van een starting grid met volgend rijtje wereldkampioenen: Sir Jack Brabham (1959, 1960 en 1966), Phil Hill (1961), John Surtees (1964), Denny Hulme (1967), Niki Lauda (1975 en 1977), Alan Jones (1980), Keke Rosberg (1982) en Stirling Moss himself (‘the best F1 driver never to become world champion’). De anderen waren hoegenaamd ook geen doetjes, zoals Carlos Reutemann, John Watson, Klaus Ludwig, Jacques Laffite, Elio de Angelis en Alain Prost – die later nog vier wereldtitels zou buit maken.

mercedes-190-senna-1

En dan was er nog een zekere Ayrton Senna. De jonge Braziliaan had nog maar twee maanden eerder zijn debuut gemaakt bij de Grote Jongens en zag in dit onderonsje zijn kans om zich te bewijzen tegenover de gevestigde waarden. Senna nam de race bloedserieus en ging resoluut voor de eerste stek. Het zou ook de eerste keer worden dat hij Prost tegen de neus liep – en we weten allemaal dat die rivaliteit nadien niet bepaald verzwakt is. Maar schitterende beelden; dat leverde het beslist op: