Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

“The Ferrari is like a stiletto, sleek, accurate, deadly. The AMG on the other hand is more like a hammer, big, a bit clumsy, but it will still kill you”. Zo verwoordde Clarkson ooit het verschil tussen een Ferrari 355 en een Mercedes SL 55AMG. De tijd van de stiletto’s lijkt vandaag meer dan ooit gepasseerd en vervangen door groter, zwaarder en sterker. Zou een vermogensplafond ironisch genoeg de redding van de driver’s car kunnen zijn?

Ik herinner mij het moment nog levendig waarop ik een schaalmodel van een BMW 750i kreeg, de E32 met een vijfliter V12. Op de onderzijde van het bruine miniatuur in 1/24ste stond het vermogen: 300pk – een onvoorstelbaar getal toen ik paardenkracht nog associeerde met het equivalent van echte rossen. BMW deelde in die tijd mee dat het plafond vermoedelijk bereikt was voor personenwagens en voegde er fijntjes aan toe dat 300 paarden en een begrensde top van 250km/u ook op lange termijn zouden volstaan. En toen kwam Mercedes met de Sonderklasse Tank (W140) en een zesliter V12 met nog eens 100pk meer…

Japan heeft wel op een bepaald moment een bovengrens gesteld aan het vermogen. Het is dan ook niet zomaar dat de Honda NSX aftekende op 280pk – net als de Nissan Skyline – hoewel er makkelijk meer uit de blokken gepuurd kon worden. Leverde dat ondergemotoriseerde auto’s op? Wel integendeel: de NSX geniet nog steeds cultstatus, net zoals de GT-R nu. En dat zette mij aan het denken: hoe zou het leven vandaag zijn met een vermogensplafond? Zouden de steriele bolides met zevenmijlslaarzen nog steeds het hoogste woord voeren? Zouden de blunt instruments nog altijd velcro grip prefereren boven een vroeg aangekondigd en genietbaar stapje opzij? En zouden we nog steeds drie cijfers op de voorruit geprojecteerd moeten zien om een beetje gevoel van snelheid te ervaren? Ik heb zo’n vermoeden van niet.

mercedes-e63-amg-2007

De wereld zou immers mooier zijn zonder Hamers, bochtige parcours fijner met een Stiletto. Ik reed ooit een Mercedes E63 AMG van de vorige generatie, met dik 500pk en een automaat; de snelste auto die ik ooit bestuurde en hoewel de duw in de rug impressionant was, kreeg ik geen kippenvel noch een big smile. De V8 klonk geweldig, tenminste als je alle ramen volledig opendraaide en de uitlaat weerkaatste tegen de gevels, waarbij het genot meteen plaatsmaakte voor gêne als de brave buren afkeurend hun hoofd schudden. De motor in het hoorbare geluidsspectrum jagen, betekende ook dat je al gauw aan hoogst illegale snelheden kabouters in voortuinen van hun sokkels blies.

De slingerende route door de velden die anders uitdagend lonkte, bleek nu de boot af te houden voor de avances van de grommende Ster. En dan vraagt een mens zich af: is het dit nu? Is dit nu het ultieme genot als je het gemaakt hebt in de Zaken? Mocht ik ooit mijn schaapjes op het droge hebben, dan zou zo’n Titaan vast en zeker niet op de oprit komen. Dan is een veel flauwer gemotoriseerde MX-5 een pak leuker. Het enige wat mij aan een rit met de laatste generatie van dit icoon stoorde, was het makke motorgeluid. Spreid diezelfde twee liter inhoud over zes Beierse cilinders van de oude stempel (wat nauwelijks voor extra gewicht zal zorgen) en het ultieme genot is voor mij bereikt.

Beeld je eens even in dat er vandaag een vermogensplafond zou bestaan, laat ons zeggen 300pk. Voor mijn part mogen de hypercars gerust doorrazen naar de belachelijke grens van 1000pk, maar laat het ‘gewone’ wagenpark nu wel het plafond moeten respecteren. Wat zou dat opleveren? Een M5 zou geen 1800kg meer mogen wegen om gelijkaardige sensaties te kunnen leveren maar slechts een dik ton… van een uitdaging voor de ingenieurs gesproken. Het meetlint zou ook de 5m niet meer benaderen, want elke centimeter kost een handvol van de 300 genummerde paarden.

bmw-e30-m3

Als men liefhebbers vraagt naar hun favorieten, dan hoor je – op een enkele supercar als de McLaren F1 na – zelden extreem krachtig en zwaar geschut vermelden: een BMW E30 M3, E28 M5 of E46 M3 een Renault Clio RS, een Lotus Elise, een Mazda MX-5 of RX-8, een Porsche Cayman of 911 maar dan liefst de oudere varianten of de lichte RS-derivaten, een Lancia Delta Integrale, een Honda NSX, CRX of S2000, een Peugeot 205 GTI, een VW Golf GTI, een Ford Focus Mk1, een Alfa Romeo 75 en ga zo nog maar een eind door. Valt het op dat de 300pk grens zelden zwaar overschreden wordt?

Share Button