Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Mini heeft altijd volgehouden dat een stadsmus à la Smart ForTwo geen geld kan opbrengen. Daarom is de huidige in vergelijking met Issigonis’ origineel eerder Maxi terwijl de nieuwste modelvarianten (Clubman & Countryman) ronduit gigantisch zijn. Dus waarom gooit het Britse icoon het roer nu om? Omdat suikeroom BMW sowieso op het punt staat om de gevestigde city-slickers een lesje te leren. En daar profiteert de mini-Mini graag van mee – inclusief John Cooper Works-versie!

minimini

In tegenstelling tot BMW’s Megacity (een volelektrisch alternatief voor IQ en Co.) zal de kleine Mini conventionele technologieën inzetten om de gewenste winstmarges te halen. En daarbij komen de nieuwe driecilinders die München voor de voorwielaangedreven O-Reeks ontwikkelt zeker van pas. De Britse roddelkrant AutoExpress suggereert zelfs dat de 1.5T gemakkelijk 150pk ontwikkelt en bijgevolg een JCW-etiket opgeplakt krijgt. Want de Mini Minor (?) scheelt blijkbaar niet zoveel in lengte van het 3m-origineel uit de 60’er jaren.

Analisten verwachten het eerste concept volgend jaar in Frankfurt terwijl de gewone productieversies (One, Cooper & Cooper S) voor 2012 en de JCW voor 2013 gepland staan. Of het daarbij om een twee- dan wel een vierzitter gaat die een voor- dan wel een achtermotor heeft, is nog niet bekend. Maar feit is dat de recente alliantie tussen Renault en Mercedes/Smart de ontwikkeling van deze stadsmini danig geaccelereerd heeft. En daarmee doet Mini eindelijk wat het al lang had moeten doen, namelijk het origineel conceptueel reïncarneren. Bring it on!