Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Iedereen kent de Peel P50 sinds Clarkson er een Top Gear-item aan wijdde. Het beeld van dat kleine, blauwe autootje in de lift van de BBC-gebouwen ging de wereld rond en moet ook Gary Hillman en Faizal Khan aan het denken hebben gezet. Want zij zijn het die nu met hulp van dragon James Caan – één van de vijf ervaren ondernemers uit het BBC-programma Dragon’s Den – het merk nieuw leven inblazen.

peelp50andtrident2

Maar vooraleer we in de specs duiken, een streepje geschiedenis:

Contemporaine reclames kopten “almost cheaper than walking” terwijl autotesters een maaltijd oversloegen om hogere snelheden te halen. Het zogenaamde “transport for one adult and a shopping bag” woog dan ook amper 60 kilo terwijl de afmetingen aan Felice Damiano herinneren: 134cm lang, 99cm breed en 120cm hoog. Vermogen – of beter: aandrijving – kwam van een 49cc ééncilinder getekend DKW terwijl de driebak geen achteruit had zoals door Clarkson gedemonstreerd.

Na de P50 kwam de Jetson-achtige Peel Trident die het concept verdubbelde – althans qua binnenruimte – en naar het einde van de productie zelfs met een 12-volt elektromotor te hebben was, goed voor een radius van 65km en het etiket van coolste ecowagen aller tijden.

En daarmee is bijna alles gezegd, want Hillman & Khan pikken gewoon op waar Peel eind 1964 strandde: bij de elektrische versies van de op het eiland Man gebouwde microcars. Die zouden opnieuw 50 keer in productie gaan (exact evenveel als de originele P50-oplage) maar net iets meer dan destijds kosten – 12.499£ beter dan de 199£ die bedenker Cyril Cannell er een halve eeuw geleden voor vroeg. En toch wil ik er nog één!

Share Button