Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Less is more: voor enkelen een vaak gehanteerde formule om de laatste stuivers uit de zakken van de consument te schudden, voor anderen een uitgelezen manier om een heerlijke sportwagen in een hardcore racemonster te transformeren en rechtstreeks de stempel future classic mee te geven. Voorbeelden zijn legio: Renault Mégane R26.R, de ClubSport-reeks van Porsche of de populaire BMW M3 CSL

Porsche 911 GT3 RS vs. BMW M3 GTS

Het receptenboek is betrekkelijk eenvoudig: puur die laatste paardjes uit het motorblok, verfijn het uitlaatgeluid (lees: maak luider), bespaar op isolatiemateriaal en luxe, vervang de glazen achterruiten door perspex exemplaren, maak dat de tanden van de inzittenden er al bij de eerste kasseistrook uitgeschud worden en plaats tenslotte beenharde recaro’s, al dan niet vergezeld van een speciale brandblusser of (halve) rolkooi.

BMW M3 GTS

De koning van deze straatlegale circuitspeeltjes en tevens mijn persoonlijke favoriet blijft de Porsche 997 GT3 RS: de tijdloze 911-lijn, de onverstoorbare tractie en het luid ratelende boxergeluid maken de GT3 RS uniek in zijn klasse. Bovendien slagen de heren uit Zuffenhausen erin om van een al circuitgeoriënteerde variant nóg eens 25 kg af te pitsen om een nóg hetere versie voor te schotelen. Zonder twijfel een van de beste DRIVR’s cars aller tijden en een machine die verder weinig uitleg behoeft.

Porsche 911 GT3 RS

Een ander icoon inzake sportief speelgoed is BMW’s M3. In Montignac-racepak luistert die anno 2010 naar het achtervoegstel ‘GTS‘ en kentert het prijskaartje van 74.000 euro al gauw richting een exuberante 120.000. De pro’s: een tot 4,4 liter opgeboorde V8 die nu 450 pk uitbraakt en sowieso gekoppeld wordt aan de zeventraps Getrag DKG-bak, een stel aangepaste remmen, een setje Pirelli P Zero Corsa’s, een halve rolkooi, Recarokuipen én een exclusieve stempel – de oplage blijft tot 150 exemplaren beperkt. De contra’s blijven dan weer een toegeving op het vlak van comfort, aangezien een aircocompressor en radio in de fabrieksrekken bijven liggen om bij te dragen aan een totale gewichtsbesparing van 75 kg ten opzichte van een gewone M3.

Porsche 911 GT3 RS vs. BMW M3 GTS

Met een betere gewichtsverdeling blijkt de BMW tevens ook de minst weerbarstige om in een kanontijd rond het circuit te jagen, terwijl het geluid van de V8 door velen als meer volwassen wordt beschouwd. Maar zeg nu zelf: een M3 van minstens 120.000 euro die het moet afleggen tegen een superding als de GT3 RS, die naar goede Porsche-traditie toch nog een dikke 30.000 euro duurder is, en uiteindelijk minder exclusief. Bovendien kan je ook een dertien in een dozijn-M3 kopen, de DKG-optie niet aanvinken en voor minder centen laten upgraden tot een lichter en even snel alternatief. Voor ieder wat wils dus, maar wat kiezen jullie? Een peperdure en exclusieve M3, of die goeie oude GT3 RS?

[Foto’s: Autobild.de]