Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De vijfdeurs-Astra kreeg een warm onthaal in woelige tijden, waarbij Opel’s nieuwste kon rekenen op heel wat sympathie door de dreigende sluiting van de fabriek in de Metropool. Voor de arbeiders is het nog steeds bang afwachten, maar Opel kan intussen opgelucht vaststellen dat de Astra een succes blijkt. En net zoals bij de vorige generatie wordt de driedeurs een pak flamboyanter. Een strategie die ook Renault volgt met de Mégane. Benieuwd welke jullie mee naar huis zouden nemen.

opel-astra-gtc-paris-concept-1

De nieuweling eerst – officieel nog een concept voor Parijs, maar verwacht geen grote wijzigingen meer tegen Geneve 2011. De GTC is net zoals de vijfdeurs veel vloeiender getekend dan de scherp afgelijnde voorganger. De omgekeerde sikkel in de flank zagen we al op de Insignia en maakt intussen deel uit van het designalfabet dat Mark Adams opstelde. Door de bredere heupen ziet de GTC er een pak gespierder uit dan zijn bravere broer, maar het blijft allemaal sober. Ook de wijder opengesperde muil getuigt van goede smaak, met een mooi geïntegreerde stootlijst en nummerplaathouder.

Over de binnenkant laat Opel nog niet veel los, dus gaan we meteen over naar de kern van de zaak. De concept heeft een tweeliter turbo achter de Blitz zitten, veelbelovend materiaal dus om het geschut vanuit Wolfsburg paroli te bieden. Het spoor van de driedeurs werd wat verbreed, maar van een echte multilink-achteras à la Focus is geen sprake. Of met het verlies van twee deuren ook wat kilo’s overboord zijn gegooid, durf ik te betwijfelen gezien Opel gewichtsbesparing (nog) niet als een prioriteit ziet. Er zal dus wel wat extra buskruit nodig zijn om de GTI’s en consoorten bij te benen.

opel-astra-gtc-paris-concept-2

opel-astra-gtc-paris-concept-3

De concurrentie zal echter niet alleen uit Duitsland komen, want met de Mégane Coupé heeft Renault een perfect vergelijkbare tegenstander in huis. Renault maakte het publiek in 2008 wild met een behoorlijk heftige conceptcar, met als gevolg dat de productieversie wat lauwer bevonden werd. Nochtans verschilt ook hier de driedeurs stevig van de bravere versie met vijf portieren. Zo is behoorlijk wat drama toegevoegd om het geheel meer kleur te geven. Misschien wat teveel van het goede, zoals de twee zilveren luchtinlaten, die nogal goedkoop overkomen en door hun verticale vorm de snuit eerder hoger dan breder laten lijken. De derrière van de Française is bovendien net iets meer ‘gezet’ dan der Hintern van de Astra. In autoland gelden blijkbaar niet dezelfde wetmatigheden als in de echte wereld…

De Renault heeft echter een troef achter de ruit, namelijk de RS 250 die in Cup versie meteen komaf maakt met eerdergenoemde luchtinlaten, maar dat doet niet ter zake. De vitaminekuur van RenaultSport doet dat des te meer. Want daar waar Opel met het OPC-logo nog wat werk heeft om de liefhebbers voor zich te winnen, weten ze in Dieppe al een paar jaar hoe je een hete hatch maakt. Ik zie de toekomstige über-GTC wel krachtiger worden, maar niet direct scherper dan de RS 250 Cup.

renault-megane-coupe-1
renault-megane-coupe-3

En dan rest de vraag, welke zou jij mee naar huis nemen? Over het motorenpalet van de GTC is nog niet veel geweten, maar als je even naar de vijfdeurs kijkt, ben je al een eind op weg. De Renault is dan weer gekend terrein en hoewel de looks misschien wat minder overtuigen, heb je als DRIVR in de hoogste regionen van het gamma wel toegang tot de felbegeerde RS-badge.

renault-megane-coupe-concept-1
renault-megane-rs-1