Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het moet niet veel gekker worden. Lotus, de piepkleine autobouwer uit Norfolk, kondigde deze week vanop de beursvloer in Parijs zes gloednieuwe modellen aan. De kleine constructeur die in de laatste 15 jaar van zijn bestaan (onder het Maleisische Proton) nog nooit winst wist te maken, gooit nu het roer radicaal om in wat enkel beschreven kan worden als een vlaag van ongebreidelde expansiewoede.

Kosten noch moeite werden gespaard bij het onthullen van de volgende generaties Elise, Elan, Esprit, Elite en Eterne, én de door ons al eerder getipte City Car Concept. Zelfs connaisseurs Naomi Campbell, Brian May en Mickey Rourke werden voor de gelegenheid overgevlogen om de nieuwkomers te ontmaskeren. Voor alle duidelijkheid zetten we ze even op een rij.

004lotuselise

Eerst en vooral de nieuwe Elise die in 2015 radicaal zal breken met de huidige baby-Lotus, toch wat betreft styling en concept. Middenmotor lay-out en achterwielaandrijving blijven, maar de kunststofcarrosserie wordt vervangen door een combinatie van composietmateriaal en aluminium. Het chassis wordt een gemodificeerde variant van het huidige Evora-platform, en de 2 liter viercilindermotoren krijgen ofwel turbo of supercharger. Het aantal pk’s gaat met 320 stuks gelijk gevoelig de hoogte in. Net zoals het prijskaartje dat nu pal in het territorium van de Porsche Boxster (S?) komt te liggen. De Elise zal als enige Lotus nog met manuele versnellingsbak besteld kunnen worden, de andere krijgen standaard een geïntegreerde epicyclische 7-trapsrobotbak met dubbele koppeling.

003lotuselan

In 2013 mag ook de huidige Evora inpakken want dan staat zijn opvolger Elan op de agenda. Waarom Lotus nu al met dit nieuws naar buiten komt, is ons alvast een raadsel – want de Evora kan de vertrouwensboost maar al te best gebruiken. Zeker nu de gesuperchargede ‘S’ zich de komende twee jaar nog moet bewijzen. Reden voor de naamsverandering is dat de Elan voor 2013 een rechtstreekse concurrent van de 911 moet worden, en dus een trapje hoger zal staan dan de Evora die mikt op de Cayman. De 2+2 V6 middenmotor constructie van de Evora blijft behouden, maar de vermogens gaan gevoelig de hoogte in met tussen de 400 en 450 pk. In combinatie met een aluminiumkoetswerk moet dat voor acceleraties tussen de 3,5 en 4 seconden naar de 100 zorgen. Een Kinetec Energy Recovery System (KERS) wordt optioneel op de Elan en zou voor boosts van 50 pk gaan zorgen.

002lotusesprit

Lang verwacht en blikvanger van de stand is de gloednieuwe Esprit die in 2013 het daglicht moet zien. Krachtbron wordt de van Lexus afkomstige 5 liter-V8, echter in Lotustrim voorzien van supercharger. In basisafstelling goed voor 550 pk en in de R-versie zelfs voor 620. Het KERS-systeem wordt standaard. Alles samen wordt de – uit aluminium en composiet samengestelde – Esprit niet bepaald een lichtgewicht. Reken op minimum 1500 kg. De Elite kwam in een voorgaande post aan bod en zal er onder de naam Eterne ook als vierdeurs coupé komen met hoofdzakelijk dezelfde techniek. Daarmee mikt Lotus rechtstreeks op de Porsche Panamera en Aston Martin Rapide. Wordt verwacht in 2015.

005lotuseterne

En dan is er nog de vreemde eend in de bijt: de City Car Concept, een hybride hatchback. De elektromotor die de achterwielen aandrijft – het blijft tenslotte een Lotus – wordt bijgestaan door een 1,2 liter-benzinemotor die als range extender fungeert. De cijfers zijn niet verkeerd: 220 pk, 240 Nm, 0-100 in 9 s en 170 km/h voluit. Dat de acceleraties niet nog vlotter verlopen, heeft wellicht te maken met het extra gewicht van het hybride aandrijfgeheel: de City Car Concept weegt maar liefst 1400 kg.

Lotus City Car Concept

Voor zover ik weet is deze verrassingsaanval nog nooit voorgedaan in het autowereldje. Zeker in het huidige klimaat, waarin autobouwers meer dan ooit vasthouden aan merkidentiteit en waar elke euro, dollar of yen twee keer omgedraaid wordt vooraleer te worden uitgegeven, is de stap van het Lotus-management bijzonder ‘ambitieus’ te noemen. Colin’s credo ‘Simplify and add Lightness’ lijkt hiermee trouwens volkomen verleden tijd, want wat opvalt is dat de Lotus van de volgende generatie aardig wat kilo’s op de weegschaal zet.

Ook gaat Lotus met deze nieuwe wending in tegen de algemene trends van het Parijse salon die kleiner, efficiënter en lichter prediken. Het is niet meteen duidelijk hoe Lotus het bijhorende financiële plaatje zal weten rond te krijgen, ook al belooft moederhuis Proton 770 miljoen pond aan investeringen. Hier en daar wordt zelfs gefluisterd dat de productie naar het Oostblok zal verhuizen als de Britse overheid niet met voldoende financiële bankgaranties voor de dag komt. Toch moet benadrukt worden dat de huidige top bij Lotus een pak ervaring telt met mensen die eerder al hun diensten bewezen bij onder andere Ferrari en Mercedes-AMG.

In ieder geval: er breken spannende tijden aan voor zowel werknemers als managers, die voor een immens grote taak staan. Of we het nieuwe Lotus nog kunnen vergelijken met de auto’s van wijlen Anthony Colin Bruce Chapman is nog maar de vraag. Misschien is de tijd wel rijp om zijn initialen van de geel/groene badge te halen…

[Bron: CAR]