Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Over depreciatie bij nieuwe wagens hoor je wildste verhalen. Laatst nog had ik een salesjunkie aan de lijn die beweerde dat een auto met nul kilometer 40% van zijn waarde verliest bij het buitenrijden van de concessie, om me daarna prompt een directiewagen aan te bieden. Maar is dat wel zo? Deprecieert een frisse set wielen echt zoveel als Jan met de Pet pleegt te geloven? En wat met de daaropvolgende jaren?

Inside Line – het webblog voor octaanliefhebbers van de digitale uitgeverij Edmunds – heeft het hele proces becijfert. En wat blijkt? Dat buitenrijden devalueert een nieuwkoop helemaal niet zoveel als door menigeen gedacht. Sterker nog: de komende vijf jaar vallen met gemiddeld 15 tot 25% depreciatie veel forser uit dan de 11% waardeverlies bij het verlaten van de garage:

Directiewagens (dat zijn de restanten van de persdemo’s die op deze pagina figureren) lijken dus een handig middel om die eerste 11% te omzeilen, maar ze gelden alleen als zinnige investering wanneer ze meteen erna weer van de hand gedaan worden. Vijf jaar later blijft er immers ook maar gemiddeld 37% van over… En dat brengt ons naadloos tot een dubbele conclusie: auto’s kosten altijd geld – hoe je ze ook draait of parkeert – terwijl één wagen voor het leven de beste investering blijft. Maar at betoog hebben we hier al eerder gevoerd…

Share Button