Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

EDIT: Soundscape-video toegevoegd in de commentaren!

SPECIFICATIE:

De vermogenskloof tussen de BMW 335i en de M3? Die dicht je voortaan met de huiseigen Performance-lijn om een standaard 335 in alle gemoedsrust op 326pk en 450Nm te brengen – eventueel aangevuld met een schelklinkende uitlaatdemper, harde sportophanging, nòg hardere racekuipen en een afgeplat high tech F1-stuurwiel. Net geen surrogaat voor E90 M3-adepten, wel een mooi meegenomen dosis revitalose voor Reihensex-fans met een gezonde rug en een blakende bankrekening.

2009-bmw-performance-kit-7

RIJGEDRAG:

De chrono’s van deze manuele 335P nestelen zich netjes tussen die van de 335i en M3 V8 met handbak: 5,1 versus 5,6 en 4,9. Bovendien zorgen drie goed opgestelde alupedalen en een short shift-stang voor snel en genietbaar schakelwerk; een extra dimensie die je bij de (nog snellere) DKG-bak niet terugvindt. Het stuurwiel ziet er op zijn minst racy uit, bevat een grippy alcantara velg en pronkt met rev matching LED-lampjes. Laatstgenoemde zijn wel niet meer dan een gadget, aangezien ze slechts bij de laatste duizend toeren onopvallend oplichten. Koersveranderingen laten zich met voldoende precisie insturen, waarbij de ultrastijve ophangingskit zich van zijn beste kant laat zien. Ook de driftscore is onverwacht goed: geen rokend binnenste achterwiel maar een perfect zettend kontje op het gas, zelfs in de droge testomstandigheden van deze korte rit. Tenslotte zorgt de herziene uitlaatlijn voor een agressieve, luide grol die je standaard Dreier tot sissy degradeert en zowaar Touring Car-melodieën herbergt. Ziemlich Geil.

2009-bmw-performance-kit-41

VERLEIDINGSKRACHT:

Na een uurtje bollen zonder meer een dubbel gevoel: deze testwagen kost immers 77.500 Euro oftewel 6.000 meer dan een standaard vierdeurs-M3 die op het einde van de rit je ogen zal uitsteken. Accessoires blijven in de regel peperduur, waardoor je de Performance-lijn dan beter per onderdeel bekijkt dan als totaalpakket. Zo zijn de achterspoiler (600€), aeropakket (3100€), diffusor (600€) en stripings (200€) al een serieuze -err- streep door de rekening terwijl ze resoluut voor smaakgevoelige uitspraken zorgen. Binnenin hetzelfde verhaal: carbon inlegstukjes (1800€), fancy stuurwiel (1300€) of de knappe kuipen (4000€) zijn dure dingen die wij eerder links zouden laten liggen. De motorupdate (vanaf 2200€), het uitlaatdempersysteem (1800€) en in mindere mate het performance sportchassis (2100€) verhogen de rij-ervaring dan weer wel met een halve R ten opzichte van een standaard 335i, en geven er wel degelijk een extra dimensie aan. Ook al zullen kenners gauw een belletje richting LSD-bouwer Quaife plegen, want BMW voorziet geen mechanische sper in de ellenlange optielijst…

bmw_performance_parts_geneva_1_series_image_3

BMW 335i Performance

Plus Min
+ Zeer fijne DRIVR – (kuch) M3

Weggecijferd

Motor 3.0 6-in-lijn bi-turbo
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 326 pk
Koppel 450 Nm
Gewicht 1620 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,2 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 14 l/100km
Prijs testwagen 77.500€
Fiscale PK 15
Verdict 9 op 10