Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Die (halve) waarheid ken je misschien van de handigste doe-het-zelver van het land: Roger. Zou dat ook gelden bij het opleuken van je geliefde vierwieler? Met andere woorden: kan je zelf een DRIVR (laten) samenstellen in plaats van de topversie uit de catalogus aan te vinken? En kan je de optielijst van de constructeur doorpluizen om de sportiefste telg nog wat scherper te maken, of zoek je specifiek tuningsmateriaal beter bij specialisten?

originalequipmentofaftermarkettuning1

Een van de meest gekozen opties zijn lichtmetalen velgen; tegenwoordig (hogerop in het gamma) zelfs standaard, maar vaak kan het nog een maatje groter of uitbundiger. De term lichtmetaal is nochtans dikwijls misplaatst, want niet zelden weegt zo’n karrenwiel meer dan het standaardexemplaar. Nieuwsgierig naar wat dit in de praktijk zou betekenen, nam ik onlangs mijn reservewiel uit de koffer (een stalen velg van 15” met 195/65 schoeisel) en plaatste ze op de weegschaal. Resultaat? 17,5kg. Daarna was het de beurt aan een lichtmetalen exemplaar met dezelfde afmetingen en de winterband voor binnenkort, ditmaal goed voor 17kg. De winst bedroeg dus een schamele halve kilogram in het voordeel van de lichtmetalen velg (standaardmodel van de constructeur).

Vraag aan de toog naar het gewicht van een wiel, en velen zullen dat een pak lager schatten. Reken daarbij dat mijn oude 15” vandaag compleet voorbijgestreefd is, en de 18” onder een beetje hot hatch zal dus vaak nog een pak meer wegen. Maar willen wij niet liever echt lichtmetaal, dat het onafgeveerd gewicht binnen de perken houdt en een reële bijdrage levert aan het inspirerend rijgedrag? Wel, dan zal je in veel gevallen niet in de optielijst moeten neuzen, maar langsgaan bij specialisten als BBS, O.Z. en anderen. Je zal dan meteen merken dat de prijzen navenant zijn…

Renault Clio RS

Hetzelfde geldt voor de ophanging. De sportophanging van de constructeur is voor velen niet strak genoeg, of biedt niet het compromis dat aan de orde is op onze Belgische tarmac. Niet elke sportieveling heeft immers de gezegende afstelling van RenaultSport, maar misschien zegt zo’n Clio jou toch niks en ga je liever voor de degelijkheid van een Polo GTI. Hoe ga je dan te werk als je toch iets wil doen aan diens bravere inborst? Shoppen bij Bilstein, Koni, KW of Sachs die vaak een compleet uitgewerkt alternatief per merk en model aanbieden? Of riskeer je meer obscure merken met het risico de hele afstelling om zeep te helpen? Ook de bandenkeuze levert gelijkaardige taferelen op – en dan hebben we het nog niet gehad over de motor. Want als er iets de discussies voedt in octaanrijke middens, dan is het wel motortuning. Bij wie kan je (legaal) terecht en wie biedt kwaliteit?

Een hoop kopbrekers dus, en natuurlijk het gevaar verloren te lopen in het dichte bos van al die aanbiedders – zeker als je de bewegwijzerde paden verlaat. Kies jij dus eerder safe voor de visie van de constructeur, of bepaal je elke karaktertrek van je vierwieler gedecideerd zelf?