Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

EDIT: Foto’s van een basis 1.2 Attraction blijken onvindbaar, dus deze zijn bij benadering:

SPECIFICATIE

Hier is hij dan: Audi’s Next Big Thing met zowaar World’s Smallest Engine. Achter de vier premiumringen schuilt namelijk geen 1.6 TDI (zuinig maar pokkesaai), geen 1.4 TFSI (voorlopig de snelste met 122pk), maar wel een petieterige twaalfhonderd die dankzij drukvoeding 86 pk produceert en voor 15.950 euro het gamma onderaan afsluit.

kortgetestaudia1a

RIJGEDRAG

In één woord: verrassend. 86pk is geen overdaad, maar in de praktijk maken 160Nm tussen 1.500 en 3.500t/m bij 1040kg drooggewicht veel goed. In die mate zelfs dat de 1.2 nooit amechtig aanvoelt en dankzij een goede gasrespons perfect met het leasingverkeer meekan. Sterker nog: de fijne pedaalafstelling (op een te ver naar het midden gemonteerd koppelingspedaal na), puike vijfbak en relatief scherp stuur geven deze instapper meer karakter dan we ooit in een A3 gevonden hebben. Ook de demping houdt een gezond midden tussen comfort en sportiviteit, al zou dat minder het geval zijn bij de optionele velgen in maatjes 16,17 en 18. Niet doen dus, en gewoon bij de standaard vijftieners blijven. Wel vreemd is dat de 1.2 ondanks zijn modeste vermogen wat koppelstuur vertoont op slechtere wegen, en eigenlijk als een diesel gereden wil worden. Of die afstelling het verbruik ten goede komt (Audi belooft een normverbruik van 5,1l/100km) hebben we tijdens deze korte kennismaking niet kunnen nagaan, te meer daar er op de (basis) Attraction niet eens een echte boordcomputer zit…

kortgetestaudia1b

VERLEIDINGSKRACHT

Like it or not, Audi slaagt erin om een druk bevochten segment te verrassen met een bouwkwaliteit waar zelfs MINI voor moet passen. Dat daar een stevig prijskaartje aan vast hangt, zijn we ondertussen gewoon van Ingolstadt. Maar in het geval van deze onverwacht aangename 1.2 valt dat nog net te verantwoorden, op voorwaarde dat je de optielijst links laat liggen. Vergeet alleen niet dat naast MINI ook Ford, Renault & Suzuki scherpere én snellere alternatieven aanbieden voor gelijkaardige centen.

kortgetestaudia1c

AUDI A1 1.2 TFSI

Plus Min
+ Meest homogene A1? – MINI stuurt nog altijd scherper

Weggecijferd

Motor 1.2 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 86 pk
Koppel 160 Nm
Gewicht 1040 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,1 s
Topsnelheid 179 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten)
Prijs testwagen 15.950€
Fiscale PK 7
Verdict 7 op 10