Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

EDIT: TV-Tip toegevoegd in de comments!

Het pleit mag dan al min of meer beslecht zijn op de internationale circuits, vanaf volgend jaar zullen McLaren en Ferrari mekaar ook buiten het afgebakende speelterrein meer dan ooit beconcurreren. Ron Dennis’ nieuwste – die de naam MP4-12C meekreeg – zal met slechts één voorgeprogrammeerde missie op de supercar-Bühne verschijnen: gehakt maken van de 458 Italia, zowel op als naast het circuit.

001ferrari458italia_mclarenmp4-12c

Van Gordon Murray’s F1 (1994) is het geleden dat het automotive departement bij McLaren nog eens op zelfstandige basis een auto in elkaar schroefde. Eerst en vooral is de nieuweling geen rechtstreekse opvolger van zijn onaantastbare voorvader (die komt naar verluidt later nog). Want met een richtprijs van om en bij de €200.000 komt de neofiet in het welgemanierde kransje exoten terecht à la Porsche 911 Turbo S, Lamborghini Gallardo LP560-4 maar bovenal Ferrari 458 Italia. De twee tellen dan ook een pak gelijkenissen en zetten hoog in op technologische innovaties.

ferrari-458-italia-2011-710-10

Waar Ferrari de kaart trekt van atmosferisch achtcilindergeweld (tot 9000 toeren zelfs) en een ongekende vermogens-per-liter prestatie, maakt de MP4-12C gebruik van een in-huis ontwikkelde 3,8 liter V8 met twee turbo’s, variabele kleppensturing, flat-plane krukas en droge smering. Resultaat is een piekvermogen van 600pk en 600Nm koppel waarvan 80% al beschikbaar is bij 1900 toeren. De rode naald stopt echter pas bij 8500 toeren wat net zoals bij de Italia voor de nodige sensaties moet zorgen. Vooral de ongekend lage plaatsing van de V8 is indrukwekkend. De eerder complexe naam van de McLaren is net zoals de auto het distillaat van pure functionaliteit. ‘MP4’ is de code die alle chassis’ bij McLaren’s sinds 1981 meekrijgen. De 12 staat voor een indexnummer met variabelen zoals vermogen, gewicht, uitstoot en aërodynamische efficiëntie waaraan ook de concurrentie onderworpen is geweest en waarop de McLaren 12 punten scoort. De ‘C’ tenslotte staat voor carbon dat een sleutelrol heeft gespeeld in het ontwikkelingsproces en waarin het 80kg(!) lichte en ultra stijve carbon ‘MonoCell’ monocoque frame de blikvanger is.

mclarenmp4-12c_1

De 458 Italia hoeft minder introductie en kan net zoals zijn Engelse tegenstander enkel met 7 bak van het dubbele koppelingsprincipe besteld worden. De Ferrari is met een zijn kleine 1450kg niet alleen 100kg zwaarder, maar heeft ook nog eens een vermogensdeficit van 30pk en 60Nm. Het ‘nerdgehalte‘ mag bij de McLaren dan wel absurd hoog liggen, ergens is de focus op efficiëntie (zelfs het logo werd in de instrumentencluster gegraveerd om 2,4 gram te besparen) een welgekomen herinnering aan hetgeen de F1 zo typeerde. Dus welke zou bij jou op de oprit terecht komen. Italiaanse engineering uit Maranello getooid in Pininfarina kleed, of toch eerder de Britse kijk op de zaken?

[Foto: CAR]

Share Button