Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ook al zal men het in Stuttgart ontkennen: de Nissan GT-R is een regelrechte blamage voor Porsche. Keer op keer maakte de Japanse krijger de hele 911-familie belachelijk op eigen terrein – hij rondde de Nordschleife zelfs sneller dan het inmiddels uit het gamma verdwenen GT2-topmodel. Met een hardcore GT2 RS en een überchrono kaatste Porsche de bal intussen keihard terug. Maar Nissan heeft al een antwoord klaar…

gt2rs2_1000gtr2_1000

In 2011 wordt de GT-R immers gefacelift – al is dat in dit geval een understatement van formaat. Dankzij een verhoogde turbodruk, ECU-herprogrammmering en aangepaste uitlaatlijn gaat het vermogen met maar liefst 45 pk omhoog tot 530 stuks. Het koppel komt op 612 Nm, of zelfs 632 Nm in overboost voor de SpecV-editie. Verder krijgt de GT-R grotere remschijven, een dikkere antirolstang vooraan en nieuwe bumpers en diffuser die voor tien procent extra downforce zorgen. Rond de 20-duims Rays liggen standaard Dunlop SP Sport MAXX GT’s. Alles samen goed voor een rondje ‘Ring in 7:20, aldus Nissan – een winst van een dikke zeven seconden.

gt2rs1_1000gtr1b_1000

Of dat genoeg is om mee te kunnen met Porsches snelste valt nog af te wachten, want Zuffenhausen claimt een 7:18 op de Nordschleife. De GT2 RS heeft met zijn 620 pk dan ook bijna honderd paardjes meer in huis dan de GT-R, terwijl hij maar liefst 370 kg minder op de weegschaal zet (1370 kg vs. 1740 kg). Het grote verschil zou echter wel eens de bruikbaarheid van dat potentieel kunnen zijn: de slimme AWD-elektronica van de Nissan regelt tractie en grip voor jou, terwijl we van de Porsche vermoeden dat je Walter Röhrl moet heten om hem te kunnen temmen…

gt2rs3_1000gtr3_1000

Een kwestie van ervaring en smaak dus, want qua pure prestaties ontlopen beide supercars elkaar nauwelijks. Dat kan helaas niet gezegd worden van het prijskaartje: de opper-Porsche gaat de deur niet uit voor minder dan 242.847 euro – en daarvoor heb je nog steeds drie GT-R’s. Of de extra pk’s, exclusiviteit (en status?) dat waard zijn, mogen jullie ons vertellen.

Share Button