Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het moest er vroeg of laat van komen: bandenpech op fotoshoot. Maar dat het noodlot net op een verlaten strand tussen Schelde en Noordzee zou toeslaan, dat had niemand durven denken – laat staan vlak voor een verlengd weekend en een uur van het Belgische grondgebied verwijderd. Hoe moesten we dit in hemelsnaam oplossen zonder enig spoor van een reservewiel of thuiskomertje in de kofferbak? Met de bandenreparatieset natuurlijk. Met de nadruk op natuurlijk…

Anno 2010 doen constructeurs alles om a) gewicht te besparen (door het reservewiel te deleten) en b) extra geld uit je zakken te slaan (door het reservewiel optioneel te maken) wat de bandenkit tot New Kid in the Back promoveert. Alleen is diens reputatie niet van de beste, vooral door zijn beperkte reparatiecapaciteiten: als het gaatje ook maar een beetje van de klassieke spijker in het loopvlak afwijkt, dan kan je het wel schudden. En aangezien onze achttienduimer hoorbaar lucht zit te blazen, achten we onze kansen eerder laag. Maar zoals het gezegde gaat: wie niet waagt, niet wint.

bandenreparatiekit

Compressor uit de koffer, schuimfles erop en inpluggen maar. “Uh oh“, klinkt vanuit de cockpit – nota bene uitgebracht door de Inspector Gagdet van de redactie die zelden of nooit een stekker verkeerd steekt – “de 12V-plug past niet in de sigarenaansteker!”. Gelukkig tellen moderne vierwielers gemakkelijk drie van zo’n stroompluggen (voor, achter en in de koffer), maar ook dat blijkt het probleem niet te remediëren aangezien de plug gewoon de smal lijkt voor de huls in de middenconsole. Verbazing alom dus, temeer daar ze wel past in de Italiaanse concurrent die mee op test is…

Een dikke bar en genoeg bubbels voor een Playboy-party later moeten we volgens het boekje tien kilometer rijden om het schuim gelijkmatig over de binnenband te verdelen. Dat goedje werkt immers zoals het spul dat bouwvakkers in spleten spuiten om erna gestaag te zien uitzetten en verharden. En tegen alle verwachtingen in blijft de boordcomputerindicatie pal op 2.3 bar staan, zelfs wanneer we de 100 km terug naar België aan de verplichte 80 km/h afgelegd hebben. Wat ons bij de moraal van dit verhaal brengt: als er een reservewieloptie in de brochure staat, vink die dan aan. Niet alleen omdat bandenreparatiekits enkel bij ideale gaatjes werken, maar vooral omdat de ingespoten band resoluut voor de container is – terwijl een onmiddellijk gewisseld wiel vaak voor een handvol euro’s hersteld kan worden.

Share Button