Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

“Terwijl de Nordschleife populairder wordt dan ooit, lijkt de ondergang van de legendarische omloop zienderogen dichterbij te komen”, noteerde collega Pieter Fret in zijn allereerste artikel voor DRIVR. Twee jaar later is het Eifelcircuit een themapark met een schuldenberg van 400 miljoen euro en meer schandalen dan The Bold & The Beautiful. Tijd om een kaarsje aan te steken?

_mg_5931

De voorgeschiedenis eerst. Begin mei 2010 overtuigen Kai Richter en Jörg Lindner de overheidsinstanties om de uitbating van de ‘Ring aan hen toe te vertrouwen. Het duo zou de hele om- en uitbouw dankzij privé-investoren financieren, maar dat blijkt al snel een holle belofte die de Minister van Financiën met zijn job bekoopt. Bovendien steunt het hele businessplan (waar de deelstaat Rheinland-Pfalz nu toch voor opdraait) op zwaar overdreven bezoekersaantallen waardoor de capaciteit van het gebouwde themapark serieus overbemeten blijkt. Nog gezwegen van het feit dat de kernattractie – een heuse rollercoaster met F1-sensaties – helemaal niet werkt…

ringgraph

De reden voor dat mismanagement ligt volgens ‘Ringkenner Michael Frison in de boekhouding van de ‘Ring die jarenlang zwaar overdreven werd. Frison zou zelfs een officieel document bemachtigd hebben waaruit blijkt dat de bezoekersaantallen niet alleen overdreven, maar consequent verdubbeld werden zoals geïllustreerd door aparte statistieken voor verkochte tickets en gepubliceerde verkopen. De gevolgen laten zich evenwel raden: hogere ticketprijzen, minder evenementen, dito security en nog meer druk op de unieke tolweg die sinds jaar en dag een doorn in het oog van de Groenen is. Als dat maar goed afloopt.

[Bron: Michael Frison voor 20832.com via Jalopnik]