Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

crash-test-dummy-1Vraag de gemiddelde autokoper of hij veiligheid belangrijk vindt, en je zal veel ja-knikkers noteren. Check daarna de bestelbon om vast te stellen dat de portemonnee toch het laatste woord gekregen heeft – of is het des mensen om liever de buurman te imponeren met achttienduimers dan zo’n onzichtbaar plofkussen aan te vinken “dat je toch nooit zal nodig hebben als volleerd chauffeur”?. En laat ons eerlijk wezen, wij DRIVRs zijn geen haar beter.

Voor we de hand in eigen boezem steken, toch eerst wat uitvluchten sprokkelen. Veiligheid is om te beginnen nog altijd een klassenjustitie; wie minder goed bij kas zit, eindigt noodgedwongen bij stadswagens of middenklassers die hun bewaarengelen (in het beste geval) optioneel aanbieden. Aan het andere eind van het spectrum staan de dikke SUV’s met alles standaard en als toemaatje een ton extra om je hot hatch opzij te kegelen. Kies je voor wagens van pakweg tien jaar oud, dan reken je beter op een echte bewaarengel… Gelukkig zijn blokkerende remmen ondertussen de wereld uit, en zitten er overal frontale plofkussens op. Ook zijdelingse airbags worden stilaan gemeengoed – terecht aangezien de flank bijzonder kwetsbaar is bij gebrek aan kreukelzones. Maar daar stokt de loftrompet.

mercedes-a-eland-1

Tot de constructeurs ertoe verplicht worden, geldt namelijk Orwell’s spreuk over de gelijkheid der dieren. Zo is ESP nog te vaak een optie, tenminste tot 2012 wanneer het systeem Europees verplicht wordt op alle nieuwe modellen. Nochtans tracht deze engel je – binnen de grenzen van de fysica – net uit de problemen te houden. En wie baant zich een weg door optielijsten langs AUX-aansluitingen, zetelverwarming en carbon inlegstukken om uiteindelijk gordijnairbags te vinden? De zoekactie zal trouwens vaak verloren moeite zijn in de lagere regionen van het wagenpark, want gordijnairbags zijn hier eerder zeldzaam. Welke koper houdt er bovendien rekening met de testresultaten van NCAP? En hoe relevant zijn deze tests voor een echt ongeval? Sommige constructeurs gaan nog een stuk verder, zoals Volvo dat een full-scale crashtestcenter in gebruik heeft waar onder elke mogelijke hoek gebotst kan worden. Zowel Volvo als Saab onderzoeken trouwens al jaren on-the-spot ongevallen waarin hun auto’s betrokken raakten.

Bij de keuze van een familiewagen is het misschien evident dat je veiligheid hoger in het vaandel draagt, maar wat doet de gedreven DRIVR als hij de ideale hatch, coupé of roadster heeft gevonden? Ben je gevallen voor jeugdidolen van voor het NCAP-tijdperk, dan kan je veiligheid al snel reduceren tot de aanwezigheid van een frontaal plofkussen en ABS. Maar stel dat je (bijna) nieuw kiest, hou je dan rekening met een worst case scenario en kruis je daarvoor ook de nodige vakjes aan? Clichés als ‘ik heb mijn auto altijd onder controle’ of ‘ik doe weinig kilometers’ tellen ditmaal niet als verklaring. Al die veiligheidsitems wegen inderdaad op budget & weegschaal, en laat dat laatste nu net een heikel punt zijn waarover we hier al vaker gepalaverd hebben. Over het feit dat wij als bestuurder nooit te oud of te goed zijn om bij te leren, gaan we het hier ook niet hebben.

Wat ons hier bezighoudt is hoeveel belang jullie hechten aan veiligheid bij de aankoop van een vierwieler – nieuw of tweedehands en al dan niet DRIVR-materiaal. Vermeld merk/type, bouwjaar en of de reddende engelen standaard (s) aanwezig waren of al dan niet bewust optioneel (o) aangevinkt werden: bv VW Golf V GTI 2007, ESP (s), zijdelingse airbags (s), gordijnairbags (o). Ter info, wie ESP heeft, heeft sowieso ABS en tractiecontrole, dus die moet je niet dubbel vermelden. We zijn benieuwd!