Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Pertinente vragen. Dat zijn er van het genre “Wat koopt een jonge vader die twee buggy’s moet transporteren maar zich toch solo wil amuseren?”. Pakweg tien jaar geleden lag dat voor de hand: een Impreza Turbo station. Maar aangezien Subaru die variant niet meer aanbiedt, beland je vandaag snel bij Skoda en diens Octavia RS. Alleen kost die nog altijd 29.000€ meer dan de kersverse pater familias op zak heeft, wat de VAG-dochter gestimuleerd heeft om met een (tweede) pertinent antwoord op de proppen te komen: de Fabia Combi RS met dubbelgevoede 1.4, 180 pony’s en een prijskaartje van 21.400€ rond.

rijtestskodafabiacombirs1

“Wacht eens even” hoor ik de criticasters al denken, “verzint DRIVR hier een inleiding omdat het de hatchback niet kon vastkrijgen, of is er ook een rijdynamische reden om voor de Combi te gaan?”. Cue the inside info: Skoda heeft de hatch met tientallen kilo’s moeten verzwaren om de balans juist te krijgen. De Combi is dus niet alleen de puurste van de twee, maar ook nog eens ruimer dan een 3-Reeks Touring die minimaal 28.500€ kost. En dan hebben we het nog niet over de chrono’s die alles ten zuiden van een 325 voor schut zetten…

rijtestskodafabiacombirs2rijtestskodafabiacombirs3

En daarmee zijn we bij de versiertruc van de Fabia RS Combi beland: zijn Q-car of sleeper-gehalte. In tegenstelling tot de hatch is de Combi immers niet in opzichtige lak met contrasterend dak te krijgen – enkel in standaard kleuren met een eenvoudige zeventienduimer. Mocht die laatste meer zijwang hebben en de RS-belettering een dagje vrijaf, dan zouden de Beemers helemaal van hun melk zijn aan de lichten. In D op half gas laat deze Tsjech een 318d immers voor dood, en wee het gebeente van zij die aan de zevensecondensprint twijfelen; keer op keer met één hand aan het stuur en een grijns op je tronie, tot de zevende DSG-versnelling er de brui aan geeft bij 226km/u. “Vinnig” dekt de lading nauwelijks.

rijtestskodafabiacombirs4

rijtestskodafabiacombirs5rijtestskodafabiacombirs6

Wie de capriolen van de VAG-groep kent, weet dat ze deze 1.4 benzine met supercharger (voor de lage toeren) én turbo (voor de hoge registers) enkel in combinatie met een zeventraps DSG-bak aanbieden – en dat is bij de Fabia RS niet anders. Wel verschillend is het feit dat de flippers aan het stuur hier een betalende optie van 160€ zijn, ook al is dat een kleine prijs om een modicum aan controle te behouden. Dat DRIVR nog altijd een goede handbak prefereert, is ondertussen oud nieuws – maar dat we een manier gevonden hebben om de interferentie van het mechanische brein te omzeilen misschien niet. De enige ‘juiste’ stand is immers niet D (die kost wat kost naar de zevende versnelling wil), ook niet Sport (die de meest onmogelijke terugschakelmanoeuvres uithaalt) maar de manuele ‘+-‘-stand die alleen opschakelt aan de begrenzer of terug naar eerste bij stilstand. Zo gereden zou deze RS perfect met tweede, derde en vierde toekomen (het koppel van 250Nm zit immers overal), maar dan stijgt het verbruik wel richting de dertien liter. Gewoon sportieve ritjes houden het op 10,5l/100km terwijl een monnikenvoet met zeven toekomt.

rijtestskodafabiacombirs71

Minder verrassend is de wegligging van deze Combi, want dat lijkt bijna een facsimile van de SEAT Ibiza Cupra met dezelfde onderdelen. Grosso modo betekent dat een licht en eerder zwijgzaam stuur, moeilijker doseerbare automaatremmen en een zweverig aandoend rijgedrag dat vooral passagiers naar de (plastiekerige) handvaten doet grijpen. Vanachter het stuur voelt het gewoon als hanteerbaar onderstuur met iets meer duikneigingen dan je van zo’n badge gewoon bent. En net als bij de Cupra zit de demping daar voor iets tussen; die lijkt bijwijlen ondermaats en heeft vooral onder vollast moeite om zware slagen op de vooras te weren. Koppelstuur (of het gevoel dat de wagen zichzelf stuurt op het gas) is eveneens van de partij, maar wordt pas een probleem op Belgische betonbanen. De voortrein is dus – net als bij de Octavia RS – maar net voldoende bemeten, en dat laat weinig ruimte voor een interactief chassis, temeer daar de RS-stoelen hoog opgesteld staan. Over hun comfort en steun dan weer geen kwaad woord.

rijtestskodafabiacombirs8

Aan het eind van de rit komt de Fabia RS Combi zijn belofte evenwel na: gezwind transport voor de kleine beurs die veel ruimte nodig heeft. De laatste keer dat we keken, waren er immers niet zoveel breaks die hot hatch-prestaties bieden in het minisegment – ook al lijdt de Combi aan dezelfde kwaaltjes als zijn VAG-klasgenoten die dezelfde hardware gebruiken. Maar dat zal de papa’s op die zeldzame/eenzame ritjes trouwens een zorg wezen wanneer ze de leasebrigade met de vingers in de neus te snel af zijn. Gecombineerd met een scherpe prijs is die veelzijdigheid net voldoende om de Fabia Combi RS tot de vier R‘en-brigade toe te laten.

SKODA Fabia Combi RS

Plus Min
+ Unieke Combi(natie) – Dynamisch niet perfect

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn S/T
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 180 pk
Koppel 250 Nm
Gewicht 1313 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,3 s
Topsnelheid 226 km/h
Gem. testverbruik 10,3l/100km
Prijs 21.410 euro
Fiscale PK 8

Verdict
8 op 10