Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

thumb_flandersdriveFlanders Drive is naar eigen zeggen “de ideale partner om vernieuwing tegemoet te gaan dankzij de kennis van een ervaren team en een hightech infrastructuur”. Concreet verricht de denktank sinds 1999 onderzoek naar elektrische auto’s en de daarbij horende infrastructuur, maar daar is Knack-redacteur Ewald Pironet het niet mee eens: ‘Het enige wat Flanders Drive doet is overheidsgeld verbrassen’ insinueert hij in een recent opiniestuk. Ex-Ford topman en mede-oprichter van Flanders Drive Peter Heller gaat nog een stap verder door te stellen dat het kenniscentrum helemaal niets doet, en dat terwijl Minister van Innovatie Ingrid Lieten net in de wolken is met het laatste project voor het draadloos opladen van elektrische wagens.

wirelesscharging

De kritiek komt er nadat Flanders Drive (bovenop de vijftien miljoen euro subsidies tussen 1999 en 2009) nog eens vier miljoen opstrijkt om een proefproject voor inductief opladen te realiseren. Alleen zijn er wereldwijd al honderden patenten voor dergelijke innovaties ingediend, nota bene van het Koreaanse Online Electric Vehicle of OLEV-project dat veel bijval krijgt. Gerespecteerd auto-analist Vic Heylen trekt het nut van dit project dan ook in twijfel, in tegenstelling tot Lieten die luidop droomt van een Vlaamse toppositie voor het effectief introduceren van deze “innovatie”… “Als de toekomst van de Vlaamse automobielsector afhangt van projecten zoals dat van Flanders’ Drive, waarbij vooral wordt gebluft en met geld gemorst, dan ziet die er niet goed uit” voegt Pironet er in zijn column aan toe.

ianwright

Tot overmaat van ramp suggereert ex-Teslaguru Ian Wright net nu dat Electric Vehicles of EV’s nooit meer dan een nicheproduct zullen worden: “The high cost of batteries will keep pure electric vehicles such as the Nissan Leaf and Opel Ampera out of the mainstream consumer market. You will get early adopters with the Leaf, but you will not get to a mass market. Today’s Opel Ampera is well designed, but will cost about twice as much as a similar gas vehicle.” Gelijkaardige geluiden komen van Volkswagen dat tegen 2020 nauwelijks 2% van het wagenpark volelektrisch ziet rondrijden, gewoon omdat de kost voor de infrastructuurwijzigingen monumentaal is zoals Wright ook stelt: “The economics don’t work without massive subsidies. We can’t even afford to fix potholes in the road, so where are we going to get trillions for battery charge stations?” Nog gezwegen van draadloze oplaadstations zoals Flanders Drive ze momenteel beraamt…

Share Button