Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

UPDATE: Videoreünie met Audi’s SportUrQuattro toegevoegd in de comments!

Wars aan de heersende consensus vrezen wij dat de Audi Quattro Concept niet in productie gaat. Nochtans zijn de A-listers van de wereldpers net terug van een ritje in het prototype, wat op serieuze intenties zou moeten wijzen – tot je de berichten erop naleest: “First impression? Well, it feels like a concept. Most driveway ramps would wipe the splitter clean off, I’m approaching hairpins in the outside lane because there’s insufficient lock to use the inside one, and the tyres will attack the chassis if I apply too much lock.” Hieronder ontdek je waarom dat zo zal blijven.

audiquattroconcept

Anders dan het doodgeboren Project Anniversario – een gestripte versie van de RS5 die de financiële crisis niet overleefde – is de Quattro Concept een radicale herwerking van de A5-coupé. Zo is de V8 vervangen door een getunede vijf, zijn de stalen panelen ingeruild voor alu & carbon terwijl de dimensies danig verschillen. Gecumuleerd noopt dat waarschijnlijk een nieuwe homologatie inclusief emissieproeven (die niet evident zijn met een tot 405pk gekietelde 2.5) en crashtests (waarvoor het concept inzake voetgangeveiligheid wel eens kan buizen) – om nog maar te zwijgen van de kosten die daarmee gemoeid gaan.

audiquattroconcept2

Audi-insiders zien de toekomst van dit prachtmodel dan ook fronsend tegemoet. Want als ze er – net als bij de originele SportQuattro – 220 exemplaren van bouwen, dan zouden die meer dan de net gelanceerde R8GT moeten kosten (da’s gemakkelijk 200.000 euro). Produceren ze een duizendtal, dan zouden de fiscalisten er nog altijd R8 V10-geld voor vragen. Wat ons motiveert om andere pistes te verkennen: of Audi schroeft zijn intenties terug en blijft dichter bij de RS5, of ze gebruiken de opgedane knowhow voor de volgende A5. Aan de vier ringen om ons ongelijk te bewijzen.

[Citaat & Foto’s: Autocar]