Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Winterbanden zijn hot. En als je reactie daarop “nog zo een en het gaat sneeuwen” is, dan hadden die ribbelsloffen al lang moeten opliggen. Iedereen beweert toch dat zomerpneus onder de zeven graden minder presteren, wat gecombineerd met almaar strengere winters een tijdig bezoek aan de bandenboer noopt. Om te zorgen dat we die afspraak niet zouden missen, nodigde Michelin ons uit voor een Winter Experience op de terreinen van de Peugeot School voor Automobielbeheersing te Nijvel. Zin in een slippertje?

bandentestmichelinwinterexperience1

Geloof het of niet, maar in elk groefje steekt jaren research

Daar zit je dan: in een raamloos leslokaal, omringd door ontwakende journalisten met een dwarssnede van Michelin’s nieuwste Alpin-band in de hand. Mocht Clarkson dit zien, dan zou hij onmiddellijk “Anale Autojournalistiek!” scanderen en er een sketch op baseren… Maar de crux van deze oefening is dat het loopvlak van een moderne winterband een technologisch hoogstandje is; elke groef, gleuf en graatje zorgt voor een andere eigenschap terwijl kleine stootkussentjes vermijden dat de blokken aan mekaar gaan klitten. De samenstelling van het rubber maakt dan weer dat de band zelfs bij negatieve temperaturen plakkerig wordt – wat meteen verklaart waarom winterpneus in de zomer sneller opbranden. Maar wat dan met regenbanden of vierseizoensrubber? “Daar houden premiummerken zich niet meer mee bezig” aldus productmanager Per de Vries die zijn familienaam niet gestolen heeft; “winterbanden tussen oktober en april, zomerbanden voor de rest en verder geen compromissen”. Booming business dus, vraag dat maar aan de leasingwereld.

bandentestmichelinwinterexperience2

Net als in de zomer is de juiste bandenspanning ‘s winters primordiaal

Voor we de koer op mogen, benadrukt de Vries dat België geen wetgeving dienaangaande heeft. Duitsland verplicht winterbanden bij sneeuw en ijzel (en maakt die claim hard door verzekeringen beslissingsmacht te geven bij ongevallen veroorzaakt door onaangepast schoeisel), maar België vraagt enkel om op dezelfde as met identieke banden te rijden – ook al betekent dat in sommige gevallen twee winterbanden op de ene en zomerpneus op de andere. Wat die ongelukkige maar perfect legale combinatie geeft, zullen we straks billenknijpend ontdekken. Tegenwoordig produceren de meeste merken trouwens winterbanden tot 21 duim op hoge snelheidsindexen. Versier je toch een setje met een lagere snelheidsindex dan gehomologeerd, dan komt er een waarschuwingssticker op de binnenruit; prima in de winter, maar verboden in de zomer. Bovendien zal er niet snel een wet op winterbanden komen; daarvoor kent Europa teveel verschillende klimaatzones, en bakken wij er op nationaal vlak al helemaal niets van aldus de genietbaar cynische productmanager.

bandentestmichelinwinterexperience3

Rijden op sneeuw wordt gesimuleerd met een gladde epoxyondergrond en veel water

Eenmaal buiten heeft de Peugeot-school vier tests voor ons klaargezet: een bochtenproef, een circuitproef in een aftandse Homell RS (Google die maar eens), uitwijkend remmen en noodstops aan 50km/h. Op de circuitproef en het uitwijken na worden de tests op natte expoxy-ondergrond verreden om lagegripsomstandigheden te simuleren. En dat zorgt vooral op zomerbanden voor spektakel: vol op de rem aan vijftig, en in eerste instantie lijkt het alsof de wagen nog versnelt om pas halfweg echt af te remmen. In realiteit is dit natuurlijk niet zo (zelfs zomerbanden vertragen wanneer je vol in de ankers gaat – je lichaam verwacht alleen meer tegendruk), maar het echte remwerk volgt wel pas wanneer de wagen 35km/u en minder rijdt. En dat kost zomaar even acht meter afstand in vergelijking met dezelfde stop op winterbanden. Twee autolengtes! En bij bestelwagens worden de verschillen alleen maar groter.

bandentestmichelinwinterexperience4

Let op de ‘Freinograaf’ tegen de ruit die alles van remafstanden tot reactiesnelheden meet

Dat het uitwijkend remmen op winterpneus bijna dramaloos verloopt, kan je waarschijnlijk al raden. Idem dito voor de bochtenproef op dezelfde Michelin A1’s. Maar dan wordt het interessant: een lange bocht aan 45km/u is niet te houden op zomerbanden – tenzij je vlak na de bochtingang subtiel in de remmen gaat en het ABS zijn werk laat doen, anders schuift de wagen gewoon onderstuurd richting vangrail. Nog erger wordt het met de – in België – legale combinatie van zomerbanden voor en wintersloffen achter (zoals de wet trouwens adviseert: de beste banden achteraan); die combinatie reageert niet met voorspelbaar onderstuur, maar met een combinatie van onder- en overstuur waar zelfs pro’s van gaan zweten. Ongelooflijk dat die mix nog altijd wettelijk is, want op sneeuw/epoxy valt er quasi niets mee aan te vangen. Net als met die versleten Homell op de circuitproef trouwens, ook al ging ondergetekende met de snelste ‘Nederlandstalige’ tijd aan de haal. En een knoert van een bloeduitstorting op mijn heup door die marteltuigen van een racekuipen…

bandentestmichelinwinterexperience5

De Peugeot School voor Automobielbeheersing is erkend door de Royal Automobile Club of Belgium

Moraal van het verhaal? In gebieden waar de temperatuur ‘s winters onder de zeven graden duikt, zijn winterbanden nuttig en ronduit onmisbaar als er sneeuw, ijzel of pap aan te pas komt. Over dezelfde temperaturen zonder wit lopen de meningen uiteen; de een beweert dat winterbanden bij koude altijd beter presteren, de ander dat de verschillen met zomerbanden op droog wegdek marginaal zijn. In tegenstelling tot de volkswijsheid doen SUV’s er ook goed aan om een setje te monteren, want op sneeuw zijn die nog moeilijker hanteerbaar dan personenwagens. En helemaal onontbeerlijk wordt het voor achterwielaandrijvers die op het mooie wit zelfs geen helling van één miserabele graad kunnen negotiëren. Drifters, jullie weten wat je te doen staat.