Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

TIP: (Bijna) Alle details toegevoegd in de comments!

Toyota mag er dan wel prat op gaan de betrouwbaarste te zijn, in het echte leven leidt die eigenschap er wel eens toe dat jij aan de toog blijft staan terwijl je flamboyante kameraad er met alle grieten vandoor gaat. En toch bewees Akio Toyoda’s bedrijf in het verleden dat de ideale schoonzoon ook kan feesten (denk maar aan de Celica, Supra & originele AE-86), en doet dat binnenkort opnieuw met de FT-86 die de zachtgekookte hybrides en grijze muizen mag complementeren.

toyotaft86a

Blijkbaar is er dus een bende dwarsliggers die de wilde jaren van Toyota niet vergeten is, en de oude Japanners gebruikt waarvoor ze gemaakt werden: ongegeneerd plezier beleven. Autosport vormt doorgaans een goede graadmeter op dit vlak, en daar schitterde het intussen iconische coupeetje van het merk dan ook bij uitstek; de AE-86 (of ‘hachi-roku’ voor wie het Japans machtig is) bleek een ideale basis voor onversneden rijplezier op en naast het circuit. De motor voorin, twee enthousiast duwende achterwielen en een pluimgewicht maakten het brave boxy design plots een stuk beter verteerbaar. De levendige architectuur van de AE-86 lag zelfs aan de basis van de hele Japanse driftscene. Een groter contrast met de Prius is moeilijk denkbaar…

Toch wil het (intussen) brave Toyota opnieuw een anarchistische kreet scanderen met de FT-86 oftewel de heropstanding van de AE-86. Vergeet even het pakket batterijen en het planetaire tandwielstelsel dat de viercilinder in de hybrides naar adem doet happen en denk een boxermotor van landgenoot Subaru (dat trouwens een eigen versie zal verkopen) – ditmaal zonder turbo’s en vooral met een gematigdere dorst. De keuze voor deze krachtbron zou zijn ingegeven door het extreem lage zwaartepunt en de karakteristieke trillingsvrije loop. De FT-86 zal plaats bieden aan twee volwassenen en twee koters die zo educatief verantwoord het concept drivr’s car leren appreciëren. Of je gooit de twee zitjes plat en transporteert er een setje sticky rubber op naar een trackday. Toyota heeft de wagen naar eigen zeggen ontwikkeld voor rijders en hanteert zelfs termen als “een achterkant die zich makkelijk en met veel gevoel laat zetten”. Straffe kaffe voor een merk dat auto’s met een ovaal stuur en ecoknopjes produceert.

toyotaft86b

Toyota belooft dat de productieversie van 2012 niet ver zal afwijken van de sensuele maar uiterst realistische concept car. Aan de buitenkant zou er weinig veranderen – en als dat waar is, dan hebben we binnenkort de eerste knappe Toyota in jaren. Binnenin zullen de mannen met dassen en ratelende rekentoestellen ervoor zorgen dat het lederen dashboard en dito kuipjes wat meer mainstream worden. Maar that’s about it en de essentie zal dus overeind blijven: een rasechte, praktische en betaalbare sportwagen. Ik ben dan ook een onvoorwaardelijke fan van de Auris, de Corolla, de Avensis en de hele rits hybrides. Want als de verkoop van duizend grijze muizen betekent dat er centen in de schuif komen voor een paar van deze pareltjes, zijn ze elke euro dubbel en dik waard.