Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De merkminnende perschef van Alfa Romeo gaat het niet graag horen, maar de geruchtenmolen omtrent de geplande overname van Alfa door Volkswagen draait stilaan overuren. Enkel CEO Marchionne zou volgens de Süddeutsche Zeitung nog dwarsliggen (om wat extra cash uit de deal te slepen?), terwijl Agnelli-erfgenaam John Elkann zich ondertussen persoonlijk met de gesprekken bezig houdt. Een niet nader genoemde VW-manager zou zelfs aan de Duitse krant bekend hebben dat het “een kwestie van formaliteiten” is vooraleer de Biscione als dertiende merk in het Piëch’s VW-imperium opgenomen wordt.

alfaromeogamma

De merkminnende perschef van Alfa Romeo gaat het niet graag horen², maar het Alfa-gamma begint een serieus gebrek aan alfa-mannetjes te vertonen. En toch komt de 159-opvolger pas eind 2012, zit de 166-vervanger nog in de ontwerpfase, moet er nog aan de SUVs begonnen worden en blijft het verdacht stil rond de nieuwe Brera/Spider. Een pijnlijk gevolg van de lamlendige crisisstrategie van 2009 die zowat alles on-hold zette? Hoe Alfa tegen 2014 een verdrievoudiging van de verkoopscijfers gaat realiseren, is dus een groot vraagteken – maar tegelijkertijd het target dat de ambitieuze Marchionne vooropgesteld heeft. Of de Amerikaanse introductie van de Giulia en de (tegen dan gefacelifte) Giulietta daarvoor zullen volstaan?

ferdinandpiech

De merkminnende perschef van Alfa Romeo gaat het niet graag horen³, maar Piëch’s oorlogskas bevat momenteel 20 miljard kriebelende euro’s. Geld dat Marchionne goed kan gebruiken om het recent verworven Chrysler weer op de rails te krijgen (en zijn aandeel van 25% naar 51 te verhogen) terwijl VW volgens insiders al een volledig Alfa-gamma in 3D klaar heeft voor het geval dat Marchionne onder de gelddruk zwicht. En dan zijn er nog de Alfa Romeo-veteranen Walter de’ Silva (nu Hoofd Design van VW), Wolfgang Egger (Hoofd Design Audi) en Christopher Reitz (ex-Hoofd van Alfa’s Centro Stile) die wat graag hun penselen op een ‘nieuw’ Alfa zouden willen vieren om het merk weer ‘sportief’ te maken beter dan alleen ‘winstgevend’.

De merkminnende perschef van SEAT gaat het niet graag horen, maar een overname van Alfa door VW zou zo goed als zeker de doodsteek voor de kwakkelende furie betekenen. In tegenstelling tot het florerende Skoda zit SEAT namelijk aan de grond en dus perfect gepositioneerd om door Alfa vervangen te worden. Bovendien kan de VW-groep de Spaanse productiecapaciteit perfect gebruiken om meer Audi’s te bouwen. En laat ons eerlijk zijn: alle (andere) door Piëch geredde merken – Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda etc. – doen het meer dan prima. Volgens analisten is de VW/Alfa-deal dan ook een win-win situatie, ook al is Marchionne het daar niet mee eens. Benieuwd of de Man met de Wollen Trui het been stijf gaat kunnen houden…

[Bron: Süddeutsche Zeitung via Autoblog.nl]