Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

SPECIFICATIE

In advertenties spreekt Suzuki zonder verpinken van de ‘New Swift’, maar daar is op het eerste gezicht weinig van te merken. Het uiterlijk blijft, hoewel aangepast aan de huidige mode, duidelijk gebaseerd op dat van de MINI. En dat blijft hoegenaamd geen straf. Laten we het dus maar houden op een subtiele facelift met ingrijpende onderhuidse wijzigingen. Zoals de kleine 1.2 met 94 pk, voorlopig de enige beschikbare motorisatie. Maar de Swift is tijdens zijn opfriskuur ook gegroeid – zowel letterlijk als figuurlijk.

Suzuki Swift

RIJGEDRAG

Bij een quasi gelijke hoogte en breedte kwam er in de lengte 9 cm bij. Vijf daarvan gingen naar de wielbasis, waarbij vooral de zitruimte achterin wel vaart. En, in combinatie met stuggere veren achteraan en een stijvere maar lichtere koets, ook de rijstabiliteit. Het weggedrag is dus volwassener geworden, maar vergis je niet: met vier wielen op de hoeken en een aangenaam direct stuur blijft de Swift wendbaar als een huisvlieg. Alleen bij (overdreven?) enthousiast bochtenwerk merk je dat de ophanging toch vooral is afgesteld met rijcomfort eerder dan -dynamiek in het achterhoofd.

Suzuki Swift

VERLEIDINGSKRACHT

De nieuwe 1.2 haalt een normverbruik van 5 l/100km en een bijhorende CO2-uitstoot van 116 g/km. Ronduit indrukwekkend voor een benzinemotor, maar helaas net te hoog om aanspraak te maken op een ecopremie. Gelukkig is de Swift sowieso al een prijskraker, al merk je dat ook aan het sobere maar functionele interieur overladen met harde plastics, en de constante aanwezigheid van rol- en windgeluiden. Een grotere potentiële deal breaker is echter de weerslag van die groene motor op de prestaties: 0 tot 100 km/h in 12,3 seconden maakt dit een van de traagste auto’s die ooit op DRIVR getest zijn. Dat betekent dat je het het atmoblokje continu moet uitwringen als een vod om ook maar ergens te geraken, want pas boven de 3500 toeren is er enigszins sprake van trekkracht. Maar ironisch genoeg is dat precies de charme. Het geeft je de mogelijkheid om binnen de wettelijke limieten quasi permanent de begrenzer op te zoeken, iets wat zelfs in een hot hatch tegenwoordig niet meer lukt. Voor dit budget lijkt de Swift 1.2 dus de ideale funauto, al wachten DRIVRs beter op de strakkere en krachtigere – maar eveneens atmosferische – Swift Sport, die waarschijnlijk volgend jaar vernieuwd wordt.

Suzuki Swift

SUZUKI SWIFT 5d. 1.2

Plus Min
+ Underpowered atmo-charme Underpowered atmo-prestaties

Weggecijferd

Motor 1.2 4-in-lijn
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 94 pk
Koppel 118 Nm
Gewicht 1020 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,3 s
Topsnelheid 165 km/h
Gem. normverbruik 5 l/100 km
CO2-uitstoot 116 g/km
Prijs 11.799 euro
Fiscale PK 7

Verdict

8 op 10