Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Badge Engineering is zo oud als de straat. Het eerste geval van zo’n embleemwissel dateert van 1926 en wordt vandaag nog altijd gepraktiseerd. Om geld te sparen natuurlijk, want een nieuwe wagen ontwikkelen kost handenvol euro’s terwijl een neuscorrectie voor een fractie gepiept is. Kopers hoeven zelfs niet de te weten dat hun Toyota Aygo eigenlijk een Citroën C1 of Peugeot 107 is – daar zorgen de stylisten wel voor. Maar wat als die het laten afweten en gerespecteerde Italianen gewoon Amerikanen met een Lancia-badge worden?

lanciagamma

Geen DRIVR die nog niet weet dat FIAT het recent verworven Chrysler gaat inzetten om het kwakkelende Lancia te reanimeren. En dat komt in de praktijk neer op vier nieuwe modellen: de Chrysler Lancia Grand Voyager (met een 163pk zwakke 2.8 diesel), de Chrysler 300 Lancia Thema (op 22-duims zwaarmetaal) en de Chrysler 200 Lancia Flavia (inclusief dakloze variant). Het goede nieuws is dat Lancia zo toegang krijgt tot achterwielaandrijving, het slechte dat er geen ontwerper aan te pas gekomen is. Genoeg om de minder gedweeë journalist naar termen als ‘blasfemie’ te doen grijpen…

lanciaflaviaphotoshop

Erger nog: de door Lancia verspreide persbeelden blijken gewoon gefotoshopte versies van recente Chrysler-foto’s. Het enige – maar dan ook enige – verschil tussen beide is het latje aan de bovenkant van de grille waar de badge zit. Badge Engineering tot in de kist dus, of moet dat anno 2011 Photoshop Engineering zijn? Gelukkig garandeert Lancia dat de interieurs aan Europese normen aangepast zijn, ook al is dat een magere troost voor de liefhebbers van autobarok die de ‘echte’ Lancia’s tot Delta, Musa en opgefriste Ypsilon gereduceerd zien.

lanciaypsilon

[Diptiek: Jalopnik.com]