Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Betaalbare atmosferische DRIVR’s zijn een uitstervend ras, tenminste als we de contemporaine prijslijsten mogen geloven. Goedkope roadsters zijn zelfs zo goed als onbestaande; we noteren de Mazda MX-5, maar moeten nee schudden wanneer we bij Lotus, BMW, Mercedes, Audi of Alfa aanbelanden. Allemaal een stuk boven de grens van 30.000 Euro, allemaal veel te duur. En daarom is iedereen blij dat Japan’s nummer vijf voet bij stuk houdt. Bijna iedereen althans…

20 Ans MX-5 et Proto 24H Le Mans

Vroeger was er naast de Miata nog keuze: Rover’s MG-F, Fiat’s Barchetta, Toyota’s MR(2) of Alfa’s betaalbare (en toen nog slanke) Spider. Maar aangezien die het allemaal opgegeven hebben en Mazda niet, staat de productieteller van de MX-5 ondertussen op 900.000! Ambieer je zorgeloos roadsterplezier, dan is dit dus de default keuze met honderden lovende kritieken als bewijs. “Bullshit” volgens Chris ‘Yeti’ Harris die in zijn vrije tijd voor EVO magazine bijklust; “een Miata rijdt als een dweil, is ondergemotoriseerd, stuurt steriel door modern rubber en klinkt als de nieuwslezer van een commercieel televisiestation. Behoorlijk fout dus – en niet alleen een gebalde vuist richting mijn eigen weekendkarretje, maar tevens een messteek in het hart van negenhonderdduizend liefhebbers die er ondertussen een bon voor getekend hebben.

mazda-mx-5_1989_800x600_wallpaper_05

Akkoord: betere torsiestijfheid is wenselijk, maar die vind je alleen in gesloten wagens. Een BMW E30 of hot hatch uit Sochaux wordt dan ook meermaals geciteerd, maar die biedt geen haren-in-de-wind fun en beschikt evenmin over achterwielaandrijving. Dat laatste (met of zonder sper) bepaalt toch voor een groot stuk de rijbeleving – zonder met die bewering een nieuwe discussie te willen starten… Een Toyota MR2 was destijds zeker stijver, overstuurgevoeliger en volgens puristen meer fun to drive. Alleen moest je uit het betere hout gesneden zijn om hem op snelheid te temmen, wilde je niet pirouettegewijs in het decor belanden. Een MX5 was en is nog steeds een roadster voor het bredere publiek.

mazda-mx-5_2009_800x600_wallpaper_08

Niet alleen het gebruikte referentiekader, ook je eigen mindset speelt daarbij een rol. Een scherper rijgedrag vereist ofwel een handvol modificaties, ofwel een duurder alternatief uit de sportwagenschuif. En laat die combinatie van dat gunstig prijskaartje mét topless plezier nu net de grootste troef van de MX5 zijn. Tweedehands heb je ze overigens al vanaf tweeduizend Euro, maar ook meteen een dozijn aan (iets duurdere) alternatieven. Nieuw kosten ze iets meer dan twintigduizend Euro, en daar vind je mijns inziens vandaag geen waardige strijdmakker voor. In zijn prijsklasse is de MX-5 dus onklopbaar, maar natuurlijk niet onfeilbaar.

[Dit stuk is een reactie op Chris Harris’ blogpost op EVO.co.uk]