Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

SPECIFICATIE

Zes jaar na de eerste CLS presenteert Mercedes zijn tweede kijk op het zelfbedachte concept van de ‘vierdeurs coupé’. En zoals dat tegenwoordig hoort, is het ontwerp van Michaël Fink een paar maten gegroeid maar gelukkig niet zwaarder geworden dankzij extensief gebruik van aluminium. Daardoor haalt zelfs de basisdiesel met vier cilinders de 100 in 7,5 seconden terwijl de hier geteste 350CDI diezelfde oefening in 6,2 tellen klaart voor een duivels prijskaartje van 66.066€.

kortgetestmercedescls1

RIJGEDRAG

Volgens De Ster koopt 80% van het CLS-cliënteel op looks alleen. Met als gevolg dat slechts een handvol mensen geïnteresseerd is in wat nu volgt, en dat is een jammere zaak. Want deze (nog altijd op de  E-Klasse gebaseerde) limo stuurt verre van slecht, ook al doet de op de stuurkolom gemonteerde pook van de automatische zevenbak anders vermoeden. Dat heeft de Coupé Leicht Sport enerzijds te danken aan de vooras van de E63 AMG, anderzijds aan Mercedes’ eerste elektronische stuurbrachtiging op een grote sedan. Het gekende nadeel van zo’n systeem is het gebrek aan feedback, het voordeel dat de stuurratio extreem scherp gehouden kan worden zonder nerveus aan te voelen rond de rechtuitstand of op snelwegen. Daarmee laat deze vierdeurs zich precies plaatsen terwijl de optionele Airmatic-ophanging vooral in Sport bij de les is. De passieve standaardsetup zou het rijgedrag nog verder optimaliseren, maar het comfort (dat met Airmatic in Sport al minder wordt) nog verder negeren. Zeker vergelijken voor je koopt dus. Rest er enkel nog de drieliter turbodiesel met 265pk en 620Nm bij 1600 toeren, en daarover kunnen we kort zijn: niet twijfelen en aanvinken. Daarnaast komt de gelijkaardige benzineversie bijna amechtig over…

kortgetestmercedescls2

VERLEIDINGSKRACHT

Dat CLS2 een betere auto is dan nummer één staat buiten kijf. Of het evenwel een mooiere is, laten we aan het Latijnse spreekwoord over. Een kleine enquête onder de aanwezigen op deze Bloggers-Only Day leert trouwens dat de oudere generatie de radicalere styling van de eerste verkiest, terwijl het jonge geweld voor de SLS-achtige neus van de nieuwe valt. Een ander twistpunt – zoals wel vaker met sterren – is de prijs die beduidend boven de Audi A7 Sportback ligt, nog voor je aan de ellenlange optielijst begint. Wie echter voldoende fondsen heeft om de sublieme massagestoelen erbij te nemen, krijgt een geraffineerde Benz die misschien niet zo hard entertaint als de Jaguar XF Ds maar wel gedegen stuurt. Mét happy ending dus.

kortgetestmercedescls3

Mercedes CLS 350CDI BlueEFFICIENCY

Plus Min
+ Meer rijplezier – Minder excentriek

Weggecijferd

Motor 3.0 V6 turbodiesel
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 265 pk
Koppel 620 Nm
Gewicht 1815 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,2 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 6 l/100 km
CO2-uitstoot 159 g/km
Prijs 66.066 euro
Fiscale PK 15

Verdict

8 op 10