Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Staat het in de titel nog als vraag (omdat Mitsu het nieuws nog moet bevestigen), dan kunnen we het hier wel als statement poneren (omdat productverantwoordelijke Gayu Eusegi het gezegd heeft): er komt geen Lancer Evolution XI. Of XII. Of XIII. Laat staan XIV. En dat heeft de vreugdevuren bij aartsrivaal Subaru zo hard ontketend dat de lucht ervan gaan roffelen is. Rouwkaartjes in de aanslag.

mitsubishievolution1

Subaru en Mitsubishi bekampen mekaar al sinds 1992. De één met de Impreza STI, de ander met de Lancer Evo. En het moet gezegd dat die laatste eigenlijk altijd de bovenhand heeft gehad – zelfs met de huidige Evo X die volgens sommigen de zwakste schakel in de keten is, maar nog altijd scherper stuurt dan Subaru’s recente STI Sedan. Al doet dat er natuurlijk weinig toe wanneer Global Product Director Eusegi het volgende aan de neus van Matt ‘Autocar’ Prior hangt: “The Lancer Evolution X will be the last Evo. There is still a demand for the car, but we must stop.” En hij zou zelfs niet aan de sake gezeten hebben tijdens dit interview in Genève…

mitsubishievolution2

Wat Mitsubishi dan wel gaat doen? Verderborduren op het pad dat ze met de elektrische iMIEV ingeslagen zijn. Tegen 2015 moeten er immers acht EV’s of hybrides in de brochures staan, en dat is volgens Eusegi niet alleen “easier to understand for customers” maar ook een duidelijke “policy change” die perfect te plaatsen valt binnen de op elektronica gefocuste Mitsubishi Groep. Lijkt verdacht op de verklaringen van landgenoten Toyota en Honda een paar jaar terug, en die hebben hun anti-DRIVR-politiek ondertussen ingetoomd met respectievelijk de FT-86 en volgende NSX. Benieuwd of Mitsubishi langer voet bij stuk houdt.

[Bron: Autocar]